Kan mij elke autogarage een proforma factuur meegeven?

Ik moet van mijn verzekering een proforma factuur sturen. Waar kan ik dat krijgen en moet ik voor betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (1)

Er is geen algemene richtlijn voor, maar garages geven meestal alleen tegen betaling een pro forma factuur. Die heb je kennelijk nodig voor de verzekering, maar daar heeft de garage geen boodschap aan. Bovendien loopt de garage het risico dat de verzekering de opgegeven bedragen gaat controleren met als gevolg nog meer werk.

Vrijwel altijd krijg je het betaalde bedrag (dat zal rond de 100 euro zijn of een percentage van het geschatte schadebedrag) terug als je de reparatie door de betreffende garage laat uitvoeren.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar kan en mag elke autohandelaar/ autogarage een proforma opstellen Of moet je pers bij een paalde garages zijn?
paulus811
7 jaar geleden
Dat hangt van je verzekeraar af. Sommigen (waaronder de mijne) eisen dat je de reparatie laat uitvoeren door een bedrijf waar ze zaken mee doen, bijvoorbeeld die het predikaat 'tophersteller' dragen. Wat voor jou geldt moet je bij de verzekeraar navragen. Maar even een hoog pro forma bonnetje scoren voor een hoge schadeuitkering is er meestal niet bij (en ik zeg ook niet dat je dat van plan bent).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn verzkering zegt niet dat ik perse bij een Bepaal de garage moet zijn. Zij vragen gewoon naar proforma nota. Nogmaals kun je die bij allee autohandelaars autogarage krijgen.De dchade is minder dan €500
Inekez1
7 jaar geleden
Dus voor de verzekering maakt het niet uit van welke garage die proforma nota komt. Jouw eigen garage wil er geen maken. Dan is toch gewoon de volgende stap om andere garages in jouw regio te bellen op zoek naar een garage die wel een proforma nota wil opstellen? Je kunt de garage van jouw voorkeur niet verplichten tot het maken van een proforma nota. Je kunt de garage ook niet verplichten tot reparatie van jouw auto. Jij mag kiezen naar welke garage je gaat, maar elke garage heeft het recht om jou, jouw auto, of de betreffende reparatie te weigeren. Als een garage, om wat voor reden dan ook, niet wil ingaan op jouw verzoek, dan moet je naar een andere garage. Het kan zijn dat een garage het erg druk heeft en geen zin heeft in extra werk aan kleine schadegevallen. Sommige garages zijn vooral gericht op motorisch onderhoud. Als jouw auto blikschade heeft moet je naar een garage die de kennis, materialen en ruimte heeft om dat te herstellen.
paulus811
7 jaar geleden
Vandijk65vandijk, je geeft zelf het antwoord al op de vraag of je overal een proforma nota kunt krijgen. Nee dus. Garagebedrijven weten ook wel dat mensen hoppen om een zo hoog mogelijke proforma nota te kunnen krijgen en daar verdienen ze niets aan. Of ze werken er niet aan mee, of ze vragen er geld voor. De garage die zegt dat ze niet bevoegd zijn, kletst. Ieder bedrijf MAG een proforma nota maken.
Inekez1
7 jaar geleden
@paulus
"De garage die zegt dat ze niet bevoegd zijn, kletst. Ieder bedrijf MAG een proforma nota maken." Ja, maar een bedrijf mag alleen een nota maken voor werkzaamheden die zij ook werkelijk kunnen uitvoeren. Als het specifieke schade is, dan zou het kunnen dat niet elk garagebedrijf die schade kan herstellen. Als het bedrijf de opdracht niet kan uitvoeren, mogen ze er ook geen proforma nota voor maken.
paulus811
7 jaar geleden
@Inekez1, Een pro forma nota is niets anders dan een prijsopgave en daar zijn geen wettelijke eisen aan gesteld. Of je de opdracht wel of niet kunt uitvoeren staat daar los van. Als de garage het niet zelf kan, wordt er wellicht extern expertise ingehuurd.