Wie krijgt of krijgen de bekeuring als je met zijn tweeën door rood rijd, op een tandem?

Ik stel deze vraag naar aanleiding van deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/gemeente-twee-boets-overtreding.488447#&from=email&source=comment_new
En de reactie van Wimkees daarop.

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Op een tandem is de voorste rijder aansprakelijk voor het sturen, remmen en het nemen van beslissingen, de voorste rijder heeft tenslotte het overzicht.
De voorste tandemrijder is dus schuldig aan verkeersovertredingen, al zal de achterste vaak wel bereidt zijn, een gedeelte van de boete mee te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Datde voorste stuurt is niet altijd het geval. Er zijn tandems waar de achterste stuurt. Dat wordt veel gebruikt bij minder valide of gehandicapte mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, daar had ik even niet aan gedacht, maar ook dan is de persoon die de beslissingen neemt de schuldige.
http://www.revalidatiefietsen.nl/fietsen/tandems/urban-strada

Andere antwoorden (1)

De bestuurder van elk voertuig is verantwoordelijk en dat geldt ook voor motorvoertuigen alleen gaat in dat geval de bekeuring naar de kenteken houder.