Zijn er kansen om een beslissing van BJZ te veranderen met een bezwaar?

BJZ heeft een negatieve beslissing over een indicatie over speciale school voor mijn zoon, in gesprek met de kinderarts (die heeft mijn zoon 2x gezien voor 15 minuten en zou het niet kunnen zeggen hoe hij is en wat hij doet).
Is het mogelijk om de beslissing te veranderen met een bezwaar, of wordt het gewoon via BJZ "gekeken"??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
10 jaar geleden
Schrijf hen een brief waarin je uitlegt waarom je het geen juist besluit vindt. Ze zullen in elk geval moeten reageren op je argumenten. En wie weet veranderen ze dan ook hun besluit.
Poet
10 jaar geleden
Ovberigens: zo'n kinderarts ziet je kind weinig maar baseert zich natuurlijk mede op informatie die via andere kanalen komt (vorige school, etc)

Het beste antwoord

De bezwarencommissie van Bureau Jeugdzorg controleert eerst of uw bezwaar op tijd is en of het volledig is. ( het bezwaar moet binnen 6 weken binnen zijn).
Als dat inderdaad zo is, kijkt de bezwarencommissie opnieuw naar uw aanvraag, naar het indicatiebesluit en natuurlijk naar de bezwaren die u tegen dit besluit hebt.
Vervolgens gaat de bezwarencommissie na of er bemiddeld kan worden. Als dit mogelijk blijkt, wordt u uitgenodigd voor een bemiddelingsgesprek met diegene
die het besluit heeft genomen. Als het gesprek goed verloopt, kan de behandeling van uw bezwaar worden beëindigd.
Het kan ook gebeuren dat Bureau Jeugdzorg het indicatiebesluit vervangt door een nieuw indicatiebesluit. Als u het met het nieuwe indicatiebesluit eens bent, kan
de behandeling van uw bezwaar worden beëindigd.
Als dat niet lukt of niet kan, kan de bezwarencommissie u uitnodigen om uw bezwaren mondeling toe te lichten. De bezwarencommissie moet binnen zes weken nadat uw bezwaarschrift is binnengekomen een advies uitbrengen. Lukt dat niet, dan ontvangt u daar schriftelijk bericht over.
De bezwarencommissie legt haar advies voor aan de directeur/bestuurder van Bureau Jeugdzorg. Deze neemt de uiteindelijke beslissing.

Als je het niet eens bent, dan moet je altijd bezwaar aantekenen, dat is de enige manier om duidelijk uit te kunnen leggen wat jouw motivatie is, om jouw kind juist op deze school te laten plaatsen. Naar een bezwaar wordt altijd gekeken en de zaak wordt opnieuw in behandeling genomen, met jouw bezwaar erbij. Wat jou dan nieuwe kansen geeft op een succesvolle afwikkeling. Zorg dat je een goede motivatie indient.
Succes.