Mogen klassieke grondrechten zoals godsdienstvrijheid ingeperkt worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (5)

Als 3/4 van de 2de kamer akkoord gaat dan is dat een mogelijkheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig maar. Stel dat ik zou zeggen: ik ben aanhanger van godsdienst X en mijn religie schrijft voor dat ik zoveel mogelijk mensen moet doden. Lijkt me dan nogal evident dat dit wordt ingeperkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn grondwetten die soms in botsing komen met elkaar.
Vooral in combinatie met vrijheid van meningsuiting. Godsdienstvrijheid is in principe ook een vorm van meningsuiting. Maar je mag ook niet discrimineren of haatzaaien, dus je mag ook weer niet alles zeggen.
Als een ander recht in de weg staat, dan zou de godsdienstvrijheid best ingeperkt kunnen worden. Wet op gelijke behandeling bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat mag best. Als wij morgen met elkaar vinden, dat de vrijheid van godsdienst ingeperkt moet worden, dan zal het ook gebeuren. We leven in een democratisch land. D.w.z. dat het niet direct morgen zal gebeuren, maar uiteindelijk wel. Want als we willen dat de monarchie moet verdwijnen, zal dat uiteindelijk ook gebeuren.

Maar bedenk wel, dat grondrechten allemaal met elkaar te maken hebben. (en ze soms ook botsen) Ik ken geen enkel land, waar sprake is van een ingeperkte vrijheid van godsdienst, en waar mensen verder zo vrij zijn als een vogeltje.

Zodra je bepaalde religies gaat verbieden, preken gaat censureren, of kerken gaat afbreken, dan kan het bijna niet anders, dan dat er automatisch ook aan andere grondrechten wordt getornd. En dat zal het begin van het einde zijn. Want met de inperking van de godsdienstvrijheid tast je indirect ook de vrijheid van onderwijs aan, en ook de vrijheid van meningsuiting.

Alle vrijheden die we hebben, kunnen botsen met andere vrijheden. Dat is de prijs die we moeten betalen voor die vrijheden. Maar laten we hopen, dat we nooit gaan tornen aan die vrijheden. Want iedere reden om dat te gaan doen, zal in principe gebaseerd zijn om mensen de mond te snoeren, en zal in het straatje passen van mensen die niet het beste voor hebben met een samenleving zoals we die nu hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze grondrechten worden al ingeperkt, namelijk door andere. Het ene grondrecht (dus bijvoorbeeld godsdienstvrijheid) wordt ingeperkt door de andere, in dit geval bijvoorbeeld door het verbod op discriminatie. Het ene houdt het andere in balans.

Dat er een grondwetswijziging door zou komen waarin deze grondrechten ingeperkt, anderszins gewijzigd worden of verdwijnen lijkt me erg onwaarschijnlijk. Zelf al zou de Nederlandse democratie daartoe beslissen, dan bestaat nog het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) waaraan het gebonden is. Hierin staan min of meer dezelfde klassieke grondrechten als in onze grondwet.