Is er een manier om onder de Europese voorwaarde te komen voor wat betreft de inkomensgrens voor 'sociale' huurwoningen?

Ik begrijp dat alle huurwoningen onder een woningcorporatie onder sociale huur valt. Ik zit net boven die grens en ik vroeg me af er een methode is om eronderuit te komen.

Zelf zat ik te denken aan een jaartje (of een paar maanden) minder verdienen zodat op het moment dat ik een nieuw huurcontract afneem mijn inkomen onder die grens is.
En daarna dan weer meer gaan verdienen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je informatie klopt niet helemaal: tegenwoordig bieden de meeste woningcorporaties ook woningen in de vrije sector aan! Om die woningen te vinden, kun je kijken op Woningnet, de site waar woningen van corporaties worden bemiddeld. Rechts bovenaan vind je de link naar vrijesectorhuurwoningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En natuurlijk even de link: http://www.woningnet.nl/

Antwoorden (4)

Als je in het peiljaar onder de inkomensgrens zit, dan zal die constructie werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarom is het ook geen oplossing voor het zogenaamde scheefwonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag man! Er zijn altijd mogelijkheden! Ik heb net mazzel gehad want ik heb een woningbouwhuisje net voor 2011 aangeboden gekregen en geaccepteerd. Ik heb zelf ook nagedacht over jouw vraag en er zijn verschillende manieren:

1. Minder gaan werken voor een tijdelijke periode (minimaal 3 maanden aangezien de woningbouwmaatschappij 3 loonstroken wilt zien. Check dit even bij jouw maatschappij). Let wel op dat je dat wel moet doen als je in aanmerking komt voor de woningen die je wilt.
2. Als je samenwoont kom je snel boven de grens uit. Je zou of 1 persoon bij de gemeente en je woningbouwmaatschappij in kunnen schrijven en pas later je partner op het adres in laten schrijven.
3. Als je samenwoont kun je er ook voor kiezen om je partner in te schrijven bij de ouders zodat je inkomen onder de grens blijft. Je partner kan dan wel bij je wonen maar zal dan niet bij de gemeente ingeschreven staan en de post dus ontvangen bij de ouders.
4. Je zou afspraken met je baas kunnen maken over de loonstroken. Bijvoorbeeld dat hij/zij enkele maanden minder loon uitkeert zodat je onder de grens komt. De volgende maanden zou je het dan extra kunnen krijgen. Wellicht is er ook iets mogelijk met reiskosten? Dat deze kosten bijvoorbeeld €300 worden waardoor je bruto loon lager wordt.

Let wel op: waarschijnlijk gaan de woonmaatschappijen ook samenwerken met de belastingdienst zodat zij het totale inkomen zien. Om toch in aanmerkingen te komen zou punt 3 een oplossing zijn of je gaat standaard minder werken.

Wist je trouwens dat de overheid de scheefhuurders ook anders aan wilt gaan pakken? Ze willen de mensen die meer dan €43000 verdienen jaarlijks een extra huurverhoging op gaan leggen. Dit is nu een jaar uitgesteld tot juli 2012 (zie artikel voor meer informatie). De regel is trouwens van de zotte aangezien je dan gepushed wordt tot het kopen van een super dure woning. Je zou toch zelf mogen uitmaken wat je aan kosten voor een huis uitgeeft!

Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht dus ik ben zelf ook erg benieuwd naar suggesties van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit gelukkig dan nog lang niet aan die 43000, maar wel net boven die huurinkomensgrens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat pas echt van de zotte zou zijn is als iedereen meebetaald zodat 1 iemand gesubsidieerd goedkoop kan wonen. Dat is sociale woningbouw namelijk. Natuurlijk mag iedereen zelf weten waar hij of zij woont. Maar de overheid kan (en in mijn mening moet) ervoor zorgen dat mensen die genoeg verdienen om de werkelijke prijs voor wonen te betalen dit ook doen. Ik verdien teveel om in sociale woningbouw te wonen, dus ik betaal al meer. Moet ik daarnaast ook nog eens meebetalen aan de scheefhuurders? ----
Overigens zijn optie 2,3 en 4 fraude. Als je daarop gepakt wordt heb je wel een probleem. 4 is niet alleen voor jou fraude maar ook voor het bedrijf waar je werkt. Je baas is namelijk verplicht een kloppende administratie te voeren. Dat is niet het geval als hij je salaris naar een andere maand doorschuift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet heb ik geen sociale huurwoning voor de NL-richtlijnen. Ik krijg ook geen subsidie, de woning is zijn huurprijs waard.
De woningbouw heeft meerdere soorten huurwoningen en die waar ik in woon hoort bij mijn inkomensklasse van toen. Het is geen starters woning, of een sociale woning. Maar wel een appartement van onder de 600 euro.
Ik zit nu goed, maar als ik wil verhuizen naar een andere huurwoning, kan ik kennelijk niet meer bij de woningcorporatie terecht, maar moet ik naar particulier huren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mormel ik begrijp je standpunt maar je hebt het bij het verkeerde eind. Bezit je toevallig een huis waar wij door middel van de hypotheekrenteaftrek aan mee betalen? Vanaf 1994 toen de woningbouwmaatschappijen werden verzelfstandigd krijgen zij al geen staatssteun meer in de vorm van leningen of subsidies. Jij betaald dus niet mee voor woningbouwhuizen maar huurders wel voor de hypotheekrenteaftrek. Nu betaal je als je meer verdiend al meer belasting. Ik vind het vreemd dat je dan ook nog een keer meer huur moet betalen terwijl je ook geen huurtoeslag en zorgtoeslag ontvangt. Het kijken naar bruto salaris alleen vind ik geen goede oplossing aangezien sommige mensen een BKR registratie hebben of studieschulden hebben opgebouwd om een goede baan in de toekomst te krijgen. Het kopen van een huis is momenteel helemaal geen goede keuze. Als er dan zaken aangepakt worden vind ik dat ze de HRA, zorgtoeslag en huurtoeslag af moeten schaffen zodat de prijzen weer realistisch worden.
Kijk op deze site: http://www.ikwilookwonen.nl/aanmelden
"Met een inkomen van meer dan € 33.614 euro komt u bijna nergens in Nederland meer in aanmerking voor een sociale huurwoning met een huur tot € 652,52. Dat is het gevolg van nieuwe toewijzingregels die per 1 januari van kracht zijn. Heeft u een (bescheiden) middeninkomen, dan bent u aangewezen op de markt van dure huur- en koopwoningen. Valt u daardoor tussen wal en schip, meld dat ons dan. Daarmee helpt u de Woonbond om knelpunten in kaart te krijgen en minister Donner zover te krijgen dat hij de regelgeving aanpast."

Dus hoe meer mensen zich aanmelden, hoe beter.

Zie ook: http://www.woonbond.nl/nieuws/2384
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10% van de sociale huurwoningen mogen nog steeds verhuurd worden aan de inkomens die boven de grens zitten.

Die manier is er dus zeker maar het zal heel lang gaan duren.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-een-sociale-huurwoning-en-wanneer-kom-ik-daarvoor-in-aanmerking.html