Bomen moeten weg na plaatsing zonnepanelen bij buren, kan dit zomaar?

Bij mij in de wijk nemen veel mensen zonnepanelen, daar heb ik niets op tegen, maar nu worden door de gemeente ineens alle mooie en grote bomen in mijn buurt gekapt, met als reden dat mijn buren daar last van hebben omdat ze zonnepanelen hebben.

Ik ben het hier niet mee eens, maar onder het argument van herplant gaan de bomen van 40 jaar en ouder er wel aan. Ik woonde in een zeer bosrijke buurt, vlak bij een echt bos, maar de bosrijke buurt is inmiddels veranderd in een kale vlakte. Kan dit zomaar?? En het argument milieu gaat volgens mij ook niet meer op als je zo veel bomen gaat kappen voor die panelen. De Co2 reductie door de panelen wordt teniet gedaan door de kap van de bomen.....

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
paulus811
8 jaar geleden
Helemaal mee eens, goeie vraag!
paulus811
8 jaar geleden
Wat vinden die mensen die zonnepanelen nemen er zelf van? Het zou voor mij een argument zijn om er dan van af te zien. Die mensen wonen in dezelfde buurt en zien het van dichtbij gebeuren dat de boel ontgroend wordt.
Edraket
8 jaar geleden
De gemeente gaat over het kappen van bomen. Verzamel een aantal gelijkgezinden, en ga daarmee naar het spreekuur van de hiervoor verantwoordelijke wethouder, om dit probleem te bespreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht is aan de bomenkap een besluit of (wijziging bestemmings)plan van de gemeente voorafgegaan. Als dat zo is, had je eerder de mogelijkheid gehad om in geval van een besluit bezwaar te maken of in geval van een wijziging bestemmingsplan je zienswijze te geven.
Maar inderdaad kan je dit navragen bij de verantwoordelijke wethouder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stom van die lui om zonnepanelen te nemen als je er niks aan hebt. Slecht van de leverancier dat hij daar niet over geadviseerd heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel raar ook dat als je een brief schrijft naar de gemeente met "ik heb zonnepanelen, maar jullie bomen staan in de weg, kun je ze kappen aub" dat dit dan ook gewoon gedaan wordt. Maar dat terzijde. Ik denk ook niet dat veel mensen die zonnepanelen aanschaffen, dit doen om het millieu te helpen, maar puur omdat het op de lange termijn goedkoper kan zijn.

Het beste antwoord

Kán (en mag) het ?

Als alle procedures correct gevolgd zijn, dan mag de gemeente dat inderdaad beslissen.

Is het slim ?

Nee, dit klinkt écht als het paard achter de wagen spannen !!! Daar zijn slimmere oplossingen voor. B.v. een gezamenlijke zonnecollector op een plek waar géén bomen staan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ad Hoc worden er kapvergunningen verleend en voor de burger is het haast ondoenlijk om op al deze losse vergunningen een bezwaar in te dienen.

Andere antwoorden (1)

Wanneer u (direct) belanghebbende bent volgende de Awb (Algemene Wet Bestuursrecht) en het is een besluit van algemene strekking, dan kunt u in beginsel in bezwaar. Gelet echter op het feit dat het bomen zijn die gekapt worden is er vaak wel enige haast bij, voordat de bomen gekapt worden. U kunt zodoende een voorlopige voorziening verzoeken, om gedurende de bestuursrechtelijke procedure de gemeente tot een halt te roepen, een gekapte boom is immers onomkeerbaar, dit is een goede grond voor een voorlopige voorziening.

Omdat in dergelijke juridische zaken vaak heel veel elementen een rol spelen zoals o.a: belang, historie, nadelen- en voordelen et cetera is er geen concreet antwoord te geven op uw vraag, omdat deze onvoldoende informatie bevat. Omdat het mijn inziens een Besluit van Algemene Strekking betreft gelden er ook diverse Awb-bepalingen die de gemeente in acht moet nemen. Eén hiervan is dat een plan tot aanpassing in beginsel moet worden voorgelegd ter inzage aan belanghebbende. Deze kunnen dan opvolgend op basis van de Awb bezwaar indienen.

Omdat het hier bestuursrecht betreft is het absoluut aanbevolen juridische hulp in te schakelen. Zelf procederen in het bestuursrecht is zeer complex en vormfouten zijn zo gemaakt (!)