Als je iets hebt gevonden dat niet veel waard is, mag je het dan houden?

Stel ik vind op straat een voetbal van weinig waarde. Mag ik deze dan gewoon thuis houden en gebruiken als er helemaal niemand in de buurt is die er naar zoekt. Of moet ik dan aangifte doen bij de gemeente en het brengen als gevonden voorwerp?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Larstk, Tijdens bergwandelingen vindt men vaak de mooiste mutsen. Even zichtbaar goed vastmaken en laten liggen of steen erop. Of mee naar het begin van het bergpad beneden nemen en goed zichtbaar over een paaltje klemmen.
Ook in jouw geval: Als iedereen de bal laat liggen en goed vastmaakt, komt de eigenaar misschien nog langs.

Antwoorden (2)

Van weinige waarde: dat zal een kind dat zijn lievelingsbal kwijt is niet met je eens zijn. Wat voor de een van weinig waarde is, is voor de ander veel waard.
Als je een voorwerp vindt, moet je zo snel mogelijk aangifte doen van de vondst. Je doet aangifte bij de gemeente waar je de voorwerpen heeft gevonden.
______
Edit: de voorwerpen heeft gevonden = de bal hebt gevonden.
Toegevoegd op 10 februari 2020 15:55: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ plus ik heb een voetbal met vervaagde handtekening van Ruud Gullit er op. Zit ook niet veel lucht meer in, maar ben er wel erg aan gehecht. Dus......
Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de betrokken gemeente. Als je op straat iets vindt (het maakt niet uit wát en voor welke waarde) dan meld je dat zo snel mogelijk bij de gemeente waarin je dat voorwerp vond.

Doe je geen aangifte, dan kun jij nooit eigenaar worden van het gevonden goed. Dat kan alleen als een jaar na de aangifte zich nog geen eigenaar gemeld heeft.
Amadea
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Mijn hond vindt heel wat tennisballen op straat en in het bos. Ik zou dagwerk hebben om ze allemaal bij de politie aan te melden. :)
Castle
4 jaar geleden
Praktijk en theorie kunnen wel eens uit elkaar liggen Ivana. ;-)
HeerVoldemort
4 jaar geleden
"Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de betrokken gemeente."
Waar staat dat?
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de betrokken gemeente
Amadea
4 jaar geleden
Op elke gemeentelijke informatie website.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als iedereen de voetbal een tijdje laat liggen, grote kans dat de eigenaar ook op zoek is en blij is.