Hypothetisch: Stel dat Joran van der Sloot in Peru bekent én hij bekend tevens dat hij Holloway heeft omgebracht, wat kan het OM (NL) dan doen

Toegevoegd na 9 seconden:
met die informatie, indien er op korte termijn een overeenstemming komt en Nederlandse gedetineerde hun straf in Nederland mogen uitzitten?

In zijn bekentenis komt eruit, of d.m.v. van foto's op zijn computer, dat hij behalve het Peruaanse meisje ook Holloway heeft vermoord. Vervolgens wordt hij voor de moors op Peruaanse meisje berecht. Ondertussen sluit Nederland een deal, NL gevangen mogen straf in NL uitzitten.

Kan het OM hier hem dan alsnog veroordelen met de bekentenis (Holloway) die hij in Peru heeft gedaan?

Beetje lastige vraag, hoop dat jullie hem begrijpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Nederland heeft hier voor de rest weinig mee te maken. Hij heeft hier geen misdaden gepleegd. Daarnaast moet hij eerst een straf uitzitten in Peru aangezien er geen uitleveringsverdrag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen een bekentenis is onvoldoende. Dat hebben we wel van de opnamen bij Patrick in de auto gezien. Als hij ze de weg wijst naar het lijk, dan wordt het bewijs harder. In dat geval zal hij berecht moeten worden en eventueel gestraft. Ik denk dat dat allemaal gaat plaatsvinden als hij de straf uitgezeten heeft in Peru.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar mag het OM in NL dan wel gebruik maken van de in Peru afgelegde verklaring? Juridisch gezien.
escape
13 jaar geleden
Nee, dat verhoor zal moeten worden overgedaan.
Maar aangezien Joran alleen wil verklaren tegen Arubaanse agenten, komt dat goed uit!
peru heeft zowiezo geen uitleveringsverdrag met nederland .
de mogellijkheid bestaat dat als aruba hem laat uitleveren aan hun,de kans ,theoretisch , aanwezig is dat hij dan wel naar nederland word gebracht voor de verdere verloop van zijn straf hier uit te zitten.de antillen zijn bijzondere gemeenten van nederland geworden dan is 1+1 2.
maar voorlopig blijft hij waar hij nu is tot men daar met hem klaar is .
ook moeten er gegronden reden [bewijs] van aruba komen ,.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het Openbaar Ministerie daar iets mee kan doen. Bewijsvoering is lastig en de bekentenis van Joran in Peru is voor het OM oncontroleerbaar. Hij kan allerlei redenen hebben gehad om plotseling deze bekentenis te doen. Bijvoorbeeld om uit Peru weg te komen. In het Nederlandse strafrecht zijn de rechten van de verdachten omgeven met allerlei waarborgen. Stel dat ze in Peru de "bekentenis" letterlijk er uit hebben geslagen, dan geldt dat hier niet als bewijs. Als Joran daar wordt veroordeeld, en hij overleefd zijn straf, dan gaat hij waarschijnlijk eerst naar de VS, waar ze ook nog een appeltje met hen hebben te schillen. Inmiddels is de zaak van Natalee al zol lang geleden, dat het of is verjaard, of het valt echt niet meer te bewijzen.
Uitlevering naar Nederland wordt denk ik heel erg lastig. Er is nu geen verdrag, en door deze zaak zal Peru waarschijnlijk de voorwaarden zo formuleren dat Joran niet naar Nederland komt.
Is je vraag zo een beetje duidelijk beantwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, goed antwoord. Jammer alleen dat er wordt aangehaald dat er geen uitleveringsverdrag is. Dat is in de vraag ook niet gesteld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt wat het OM met de bekentenis zou kunnen doen. Voor de mogelijkheden van het OM om iets te doen is essentieel dat hij in Nederland is, dus wordt uitgeleverd. Het Nederlandse OM kan nou eenmaal niets doen in het buitenland, ic Peru. Dus uitlevering is wel degelijk cruciaal voor de beantwoording van je vraag. Je stelt de uitleverings-vraag dus impliciet wel.
Gelukkig zal dit niet op korte termijn gebeuren.Hij heeft een misdaad in het buitenland begaan en laat hem dus ook maar in het buitenland verrotten.Je ziet nu wel...hij wil iets zeggen over Holloway,in de hoop dat hij in aruba zijn straf mag uitzitten.Niet uitleveren maar laten kreperen in peru.Wie zijn gat (ver)brandt,moet op de blaren zitten.