Als je als verdachte van een misdrijf en dagvaarding hebt ontvangen en je wordt bij verstek veroordeeld, hoe kom je dan het 'oordeel' te weten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een gerechtsdeurwaarder betekent het verstekvonnis.

Het betekenen is de officiële bekendmaking van een exploot door de deurwaarder.
De betekening geschiedt door de overhandiging van de stukken door de deurwaarder aan de geadresseerde. Wanneer de geadresseerde niet aanwezig is of de deur niet opent, zal de deurwaarder het exploot in een gesloten envelop doen met daarop aanduidingen dat het een ambtelijk stuk betreft dat directe inzage behoeft en het in de brievenbus deponeren. Mocht dat ook niet lukken, dan zal de deurwaarder het via de post laten bezorgen.

Hierna heeft de gedaagde partij slechts vier weken de tijd om in verzet te komen.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Bij een veroordeling bij verstek lijkt het me redelijk vaak voor te komen dat de deurwaarder geen idee heeft op welk adres de 'geadresseerde' zich bevind. Dat is, denk ik, de situatie die Tolkamergozer bedoeld.
SimonV
6 jaar geleden
Waarom?
Niet op komen dagen betekent niet dat je adres onbekend is. https://01-strafrecht-advocaat.nl/aanhouding-zitting-bij-niet-verschijnen-verdachte-en-raadsman/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat klopt ! Maar ik doel meer op het feit dat één van de redenen om iemand bij verstek te veroordelen juist is dat deze persoon onvindbaar is.
En onvindbaar = adres onbekend :-)
SimonV
6 jaar geleden
Misschien komt dit wel eens voor, maar doorgaans komt iemand gewoon niet opdagen. Ik kan uit de vraag niet opmaken dat dit hier bedoeld is.