Hoe oud moet je zijn om vuurwerk te kopen in België?

Hoe oud moet ik zijn om in België vuurwerk te halen, en mag ik met 16 jaar Belgische knallers kopen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
9.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vallen nitraten dan onder categorie 2 of 3?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16+ categorie

Antwoorden (3)

Dat is afhankelijk van de klasse (zwaarte) van het vuurwerk 12+/16+/18+.
(En dan heb je nog het professionele vuurwerk).

Voor iets wat aardig wat geluid maakt, zit je dan toch al snel in de 18+ categorie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Feestvuurwerk wordt in in België in vier categorieën ingedeeld, naar gevaarlijkheidsgraad, geluidsniveau en de plaats waar ze gebruikt mogen worden:

• De eerste categorie, nauwelijks gevaarlijk en niet lawaaierig, is bestemd voor gebruik binnenshuis. Dit mag men voorhanden hebben vanaf de leeftijd van 12 jaar.

• Voor het gebruik van de tweede categorie, die weinig gevaar inhoudt en een zwak geluidsniveau heeft, moet men 16 jaar zijn.

• Vanaf de leeftijd van18 jaar mag men over de derde categorie beschikken. Dit vuurwerk is middelmatig gevaarlijk en mag alleen buitenshuis op grote open plaatsen worden afgestoken.

• De vierde categorie, met een hoge gevaarlijkheidsgraad en van een professioneel niveau, mag slechts voorhanden gehouden en gebruikt worden door houders van een kwalificatiecertificaat. Deze kwalificatie is verplicht sinds 4 juli 2013 en wordt afgeleverd door een instituut dat aan de norm NBN EN ISO/IEC 17024 voldoet.

Toegevoegd na 30 minuten:
Nitraten behoren tot de derde categorie. Daar moet je 18 jaar voor zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Een belgië verdeeld men vuurwerk onder in Categorieën zoals we dat hier in nederland ook doen.

De eerste categorie ook wel feestvuurwerk genoemd. Onder categorie 1 vallen onder andere: crackling balls en luchthuilers, dit mag je kopen vanaf 12 jaar.

( https://www.youtube.com/watch?v=Jq6iE8O4xkw ) Filmpje crackling balls

De tweede categorie is iets zwaarder vuurwerk maar ook nog niet echt overlastgevend.
Hierbij moet je ook meer denken aan de rotjes en de vuurpijlen met weinig kruitinhoud. dit mag je kopen vanaf 16 jaar.

( https://www.youtube.com/watch?v=fhWbxR0LbGA ) Filmpje rotjes

De derde categorie is over het algemeen zwaar vuurwerk en is dan meestal ook illegaal in Nederland. Maar toch is het niet moelijk om dit het land binnen te smokkelen. Bij de meeste vuurwerk dealers kun je dit vuurwerk dan ook kopen! Je moet wel 18 jaar zijn.
Bij deze categorie moet je toch meer gaan denken richting de nitraten ( https://www.youtube.com/watch?v=LjvAR66NLZY) Zoals de ugly joe en Belgische vlinders.

De vierde categorie is uitzonderlijk zwaar vuurwerk. Hier is als Nederlandse burger dan ook eigenlijk niet aan te komen. Hierbij moet je dan ook denken aan de Shells etc. voor dit vuurwerk heb je dan ook een vergunning nodig!

Maar uit ervaring zeg ik dat veel winkels het niet zo nauw nemen met het vuurwerk tot categorie 3. Je kan er altijd wel met een smoesje onderuit komen. Zoals meneer/mevrouw ik heb 4 uur op de fiets gezeten en nu kan ik niks kopen. dan krijg je het meestal wel mee.

Voor de vierde categorie moet je toch echt naar polen afreizen of bestellen op bijvoorbeeld www.bombashop.com! (Cobra's, shells, sharks)