Is een bankbiljet dat door de printer is gegaan nog een geldig betaalmiddel?

Toen ik net iets uitprintte bleek op het printpapier een stapeltje bankbiljetten te liggen. Een twintig euro briefje ging mee door de printer en heeft nu aan één kant een meegeprinte tekst. Kan ik hier nu nog wel mee betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je kunt het proberen om ermee te betalen. Alles wat wettelijk op het bankbiljet moet staan, staat er namelijk nog op. De kans bestaat dat de ontvanger weigert het biljet te accepteren. Ik zou dan ook kiezen voor de "Nederlandsche Bank-optie":

"De Nederlandsche Bank (DNB) vergoedt beschadigde eurobankbiljetten als meer dan de helft van het oorspronkelijke biljet over is, tenzij de biljetten moedwillig beschadigd zijn. Biljetten waarvan nog maar 50% of minder over is worden niet vergoed. Alleen wanneer onomstotelijk aangetoond kan worden dat het ontbrekende deel vernietigd is, vergoedt DNB deze biljetten wél.

Beschadigde biljetten kunt u opsturen of persoonlijk komen inwisselen bij DNB. U heeft hiervoor het formulier 'Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobankbiljetten' en een geldig legitimatiebewijs nodig. Als u het biljet opstuurt moet u een kopie van uw legitimatiebewijs bijvoegen. Het opsturen van de biljetten is voor risico van de afzender.

U kunt uw beschadigde biljetten persoonlijk aanbieden bij DNB op werkdagen (...)

Ingeleverde bankbiljetten worden giraal uitbetaald. Vergeet uw legitimatiebewijs niet!

De tegenwaarde van de beschadigde biljetten wordt op uw bank- of girorekening gestort. Afhankelijk van de mate waarin de biljetten beschadigd zijn, duurt het enige tijd (2 tot 3 maanden) voordat de tegenwaarde op uw rekening is bijgeschreven."

Dat formulier "Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobankbiljetten" is te vinden op de bronsite.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Formeel Is het biljet beschadigd en mag het niet meer gebruikt worden. Bij mijn weten kan je het inleveren bij de Nederlandse bank en krijg je er het bedrag voor dat het nog waard is gezien de beschadiging. Maar je zou het ook fluitend aan een ander kunnen doorbetalen, de Zwarte Piet komt dan elders. Maar netjes is dat natuurlijk beslist niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als alle cijfers en letters nog duidelijk leesbaar zijn is het nog een geldig betaalmiddel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bron vergeten, via een vriend die bij de bank werkt ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd,zijn alle letters en cijfers wel nog goed leesbaar? Misschien kun je het zelf storten bij je bank? Ben benieuwd ( als je dit gaat doen) of dat gewoon gaat!