Heeft een huurbaas ook verplichtingen omtrent het verhuren van een huis als de muren zo dun zijn dat je zelfs de buren gewoon hoort praten?

Ik heb het niet over geluidsoverlast als harde muziek of zo. Maar mijn buurvrouw heeft een super irritante stem en ze hebben een baby. En soms lijkt het wel of ze gewoon in mn huis staan, zo gehorig is het hier. Ds Mag een huurbaas dit zomaar verhuren??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Helaas niet. De enige optie is om met de buurvrouw te praten en ik garandeer je, dat levert alleen maar problemen op en het wordt alleen erger. Ik zit in exact dezelfde omstandigheden. Na veel gedoe heb ik een geluidswerende wand laten plaatsen in mijn huiskamer die nu 12 cm smaller is geworden .Kosten, zelf betaald, 1900 euro. Het neemt 50 decibel weg maar de buren zitten om zo te zeggen nog gewoon bij me aan tafel, de scherpe randjes zijn er wel af.
De vaststelling van de huurprijs, zolang het puntensysteem nog van toepassing is, let niet op geluidshinder door gebrekkige of ouderwetse bouw. Dus een lagere huur kan je er niet door krijgen en die buurvrouw blijft trouwens ook.
Verhuizen is geen optie want reken maar, dit verschijnsel doet zich overal voor.
In het toekomstige systeem van huurberekening ( tot 4,5% van de WOZ waarde voor sociale huurwoningen) zit evenmin iets van woongenot, daar wordt alleen maar gekeken hoe duur het huis is. We schieten daar nog veel minder mee op.
Pas als de buren gigantische en meetbare herrie veroorzaken kan je proberen via de huisbaas het gedrag van de buren te beïnvloeden ( je hebt recht op rustig en ongestoord huurgenot, zegt de wet) maar ook dat levert vooral een hoop heibel op.
Helaas is ons dichtbevolkte land waar bouwen zo goedkoop mogelijk moest en moet , burenhinder in vele soorten onvermijdelijk.
In Duitsland bouwen ze veel degelijker methele dikke muren en daar hoor je je buren niet. Dat is altijd een politieke keuze geweest ( want meer geld nodig) net als in Nederland maar wij zijn meer van hand op de knip. Dus zullen we het weten ook. Ik zou ook graag mijn eigen vrijstaande huisje willen hebben. Het blijft een droom. Hopen dat de buurvrouw een tijdje niet mag praten van de dokter....