Kan je een bekeuring krijgen als je op het fietspad voor de andere kant rijd?

Ik rij op een bepaald stuk altijd op het fietspad voor de andere kant voor ongeveer 2 minuten omdat ik er anders 5 minuten over doen omdat ik dan 3 keer moet oversteken. Hoe groot is de kans dat ik daar een boete voor krijg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tsja, dat kan. Maar de achtergrondgedachten van sommige gemeentes bij het aanleggen van fietspaden is vaak in nevelen gehuld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de achtergrondgedachten zijn vaak in nevelen gehuld.
Antoni
7 jaar geleden
Eigenlijk heb je maar twee keuzes: de juiste (lange) route fietsen, of lopen met de fiets aan de hand via de korte route.

Het beste antwoord

Je kunt hier een bekeuring voor krijgen. In de praktijk gebeurt dit weinig.
Het hangt er een beetje van af waar je woont. De kans dat er speciaal agenten komen kijken of mensen aan de goede kant van de weg rijden, is klein.
Mocht je toch een agent tegenkomen, als je afstapt (en dus voetganger bent) kan deze er niets van zeggen. Een voetganger mag namelijk wel aan de andere kant van de weg lopen.

Verder dit: let goed op uitritten, als je aan de verkeerde kant van de weg fietst. Automobilisten kijken vaak maar één kant op, omdat ze je van de rechterkant niet verwachten. Die verantwoordelijkheid ligt dus bij jou!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een agent jou al heeft gezien en dus een overtreding heeft geconstateerd, kan je daar niet meer onderuitkomen door af te stappen voordat hij je staande houdt. Je zult dus eerst de agent moeten zien voordat hij jou ziet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit snap ik, bedankt.

Andere antwoorden (1)

Je bent gewoon aan het spookrijden dus een serieuze overtreding of je een boete krijgt ligt eraan of je betrapt word en dat kunnen we niet zeggen