Is legaal kweken van tabaksplanten in Nederland mogelijk?

Je hoort veel verhalen dat het voor eigen gebruik mag maar nergens lees ik in de tabakswet dat het mag.
Ik zoek dus het wetsartikel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (3)

Zo werkt de wet niet helemaal. De wet geeft aan wat níet mag. De wet geeft dus niet aan wat wel mag. Dus als het niet verboden is, is het legaal. Daar heb je geen wetsartikel voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog maar even studeren misschien dat er dan iets verstandigs uit komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het antwoord van Wavaria zeer plausibel!
Zolang het niet verboden is tabak te consumeren, in welke vorm dan ook, is het zelf verbouwen van tabaksplanten ook niet verboden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Waarschijnlijk is alleen het verkopen van tabak, in welke vorm wederom dan ook, verboden, vermits de staat zijn deel niet krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Consumeren (warenwet) heeft niets te maken met verbouwen,verwerken van gewassen.
Wiet mag je ook roken maar niet telen, ook hier gaat hetzelfde verhaal rond van 3 of 5 plantjes.
In een oude tabakswet van 1932 staat dat men 1 are mag telen voor eigen gebruik, in de nieuwe zie ik daar niets over staan. Ook in een oude Arnhemse krant van 1942 spreekt men over ontheffing van het teeltverbod van amateur-tabakkers.(zie rechts boven) https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:NqT57IBicg0J:resources2.kb.nl/010325000/pdf/DDD_010329101.pdf+&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESheiTy-zVV1SYSnTZ_twVcFlb9Tcc_1hpjFxB1JXx2xn79l-CuQ1whE_b9o3HszQT9Dp_SSGr8pWmkVRaGgARW7y3ZsHmKmQydfk1clLLBkQGL60cupOUzbugQQOy81bJta8uvz&sig=AHIEtbTsqfctB80a2WDv1KDZpO4PNdzaUg
HeerVoldemort
11 jaar geleden
1942 tijdens de bezetting, misschien dat dit los staat van de huidige wet. Ik geloof dat toen alles anders was. Het zou best kunnen dat dit om een verbod ging opgelegd door de Duitsers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort;
Dat zou kunnen neemt niet weg dat ik in de huidige tabakswet niets kan vinden aangaande teelt voor eigen gebruik.
Ik heb echter wel een vermoeden maar ik kan er niets over vinden.
Heb het vermoeden dat het iets te maken heeft of men accijnsplichtig of bedrijfsmatig bezig is.
Komt men over een bepaalde productie/verwerking heen dat deze hoeveelheid bepalend is of het wel of niet mag.
Maar dan vind ik het toch raar dat je niets over die regeling kunt vinden bij de Overheid.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja idd WHuls, ik kan het ook niet vinden, dus ik heb het vermoeden dat het niet verboden is. Maar wat ik wel raar vind, volgens mij mag je niet zelf destileren, ivm de accijns, dus ja hoe zit dat dan met tabak...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort;
Nou ik ben bang dat ik toch even de belastingdienst op moet bellen om er achter te komen.
Heb een politiesite benadert met de vraag maar ook geen bevredigend antwoord gekregen.
Zij zeiden planten mag wel en is niet strafbaar maar verwerking vragen hoeveelheid informatie inwinnen bij belastingdienst.
Hoeveelheid planten gaven ze niet aan en daar zit volgens mij het duiveltje, want als je te veel plant ben je bedrijfsmatig bezig.
Nog niet op dit moment, maar dit kan op korte termijn veranderen. Minister Opstelten heeft de gemeenten gevraagd om vóór 1 april 2013 plannen op te sturen voor expirimenten zoals de vrijheid voor gemeenten om wietteelt te reguleren en/of een gemeentelijke wietplantage op te kunnen zetten. De minister voorziet deze plannen vervolgens van een juridisch kader. Meerdere burgemeesters en gemeenteraden richten zich op dit moment tot de minister. Een beleidswijziging op dit terrein kan alleen van de Staten Generaal komen.
- Maandag 18 maart 2013 van 14-15 u houdt de PVDA-fractie een bijeenkomst hierover.
- De Tilburgse gemeenteraad steunde op 3 december 2012 een motie van de VVD waarin het College de opdracht kreeg dit bij het kabinet te bepleiten. PVDA, VVD, D66, GroenLinks en de SP zijn voornemens tijdens de raadsvergadering van 18 maart 2013 via een motie het College op te roepen een Tilburgs plan bij minister Opstelten in te dienen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In Nederland wordt het kweken van wiet voor eigen gebruik gedoogd. Dit wil niet zeggen dat het legaal is! Bij het bezit van maximaal 5 wietplanten wordt aangenomen dat het geen beroepsmatige teelt is en de teelt uitsluitend voor eigen gebruik betreft. De wietteler dient bij ontdekking afstand van zijn wietplanten te doen! Doet de verdachte teler dat niet dan riskeert hij strafvervolging. Ook het kweken onder lampen word gezien als beroepmatige teelt. Minderjarigen mogen volgens de wet geen wietplanten kweken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al aan gaf valt tabak onder de tabakswet, daar gaat de vraag dus over.
U heeft het over wiet wat valt onder de opiumwet waarbij in 1976 een gedoogbeleid is opgenomen.
Dit gaat over tabak.