Als alle wetten worden opgenomen in een wetboek, wat moet je dan nog studeren als je rechten volgt aan de universiteit?

Ik dacht dat het de kunst was alle wetten vanbuiten te leren of toch zo veel mogelijk samenvattingen te maken, maar iemand zei me dat alles in wetboeken wordt opgenomen en dat je bijgevolg deze wetten niet hoeft te studeren, maar wat moet je dan precies wel doen als je rechten gaat studeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ben jurist en er staat ruim één meter wetboeken in mijn kast en die ken ik echt niet allemaal uit mijn hoofd. Wat je als jurist wel moet kunnen is verbanden leggen en weten waar wat geregeld is en hoe het allemaal combineert. Er zijn bijvoorbeeld heel veel uitspraken van rechters, met name die van de Hoge Raad ( jurisprudentie). Die leggen vaak uit hoe je een bepaald wetsartikel moet begrijpen of gebruiken. Vaak hangt er van alles samen en daar moet je als jurist ook van snappen hoe dat zit. En dan zijn er nog allerlei soorten recht: strafrecht bijvoorbeeld of internationaal recht, super ingewikkeld. Het is dus niet zo dat als je alle miljoen wetten uit je hoofd kent, je klaar bent. In tegendeel. Je bent er levenslang mee bezig. Bovendien worden de wetten om de haverklap gewijzigd. ik ben vaak al maandelijks minimaal een halve dag bezig om alle wetswijzigingen in mijn wetboeken toe te voegen en de oude er uit te halen ( dat is losbladig, althans sommige uitgevers verkopen losbladige bundels). Kortom, het vak is iets ingewikkelder dan dat het er misschien uit ziet en je blijft studeren. Als jezelf rechten gaat studeren, dan leer je hoe de diverse soorten recht in elkaar zitten. Meestal krijg je dan eerst een inleiding in het recht. Dan leer je de soorten. Dan het Burgerlijk Wetboek, hoe dat in elkaar zit en daarna de afzonderlijke onderwerpen daarin. Idem met andere soorten recht zoals publiek recht, fiscaal recht, strafrecht, ondernemingsrecht enzovoort. Ook alle jurisprudentie. Nou, dan ben je zo vier jaar verder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100