Als alle wetten worden opgenomen in een wetboek, wat moet je dan nog studeren als je rechten volgt aan de universiteit?

Ik dacht dat het de kunst was alle wetten vanbuiten te leren of toch zo veel mogelijk samenvattingen te maken, maar iemand zei me dat alles in wetboeken wordt opgenomen en dat je bijgevolg deze wetten niet hoeft te studeren, maar wat moet je dan precies wel doen als je rechten gaat studeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (3)

Ik ben jurist en er staat ruim één meter wetboeken in mijn kast en die ken ik echt niet allemaal uit mijn hoofd. Wat je als jurist wel moet kunnen is verbanden leggen en weten waar wat geregeld is en hoe het allemaal combineert. Er zijn bijvoorbeeld heel veel uitspraken van rechters, met name die van de Hoge Raad ( jurisprudentie). Die leggen vaak uit hoe je een bepaald wetsartikel moet begrijpen of gebruiken. Vaak hangt er van alles samen en daar moet je als jurist ook van snappen hoe dat zit. En dan zijn er nog allerlei soorten recht: strafrecht bijvoorbeeld of internationaal recht, super ingewikkeld.
Het is dus niet zo dat als je alle miljoen wetten uit je hoofd kent, je klaar bent. In tegendeel. Je bent er levenslang mee bezig. Bovendien worden de wetten om de haverklap gewijzigd. ik ben vaak al maandelijks minimaal een halve dag bezig om alle wetswijzigingen in mijn wetboeken toe te voegen en de oude er uit te halen ( dat is losbladig, althans sommige uitgevers verkopen losbladige bundels). Kortom, het vak is iets ingewikkelder dan dat het er misschien uit ziet en je blijft studeren.
Als jezelf rechten gaat studeren, dan leer je hoe de diverse soorten recht in elkaar zitten. Meestal krijg je dan eerst een inleiding in het recht. Dan leer je de soorten. Dan het Burgerlijk Wetboek, hoe dat in elkaar zit en daarna de afzonderlijke onderwerpen daarin. Idem met andere soorten recht zoals publiek recht, fiscaal recht, strafrecht, ondernemingsrecht enzovoort. Ook alle jurisprudentie. Nou, dan ben je zo vier jaar verder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet leren hoe je die wetten precies moet interpreteren (begrijpen wat er precies wordt bedoeld), hoe ze samen hangen met andere wetten, en meer van dat soort zaken. Ook zijn er bepaalde "spelregels" voor het toepassen van die wetten.
Al dat soort zaken leer je tijdens je studie en dan nóg moet je een tijdje ervaring opdoen voor je er goed mee uit de voeten kan.

Het is dus ingewikkelder dan het lijkt. "Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen" klopt dus niet helemaal :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gesp, Dat een ieder het recht behoort te kennen is een klassieker. Dat iedere koper de algemene voorwaarden leest is er ook zo een.
Dit zijn zgn Juridische ficties. Gezegdes zijn bedoeld om de overtreder erop te wijzen dat men zich niet met succes kan beroepen op het feit dat men niet wist iets dat het verboden was.
Termen die gebruikt wordt situaties aan te geven die in het dagelijkse leven onmogelijk zijn. Ook bv.: een overeenkomst bij vernietiging wordt geacht nooit bestaan te hebben is een legale fictie. Dat is nl. niet de werkelijkheid, maar een eenvoudiger manier om iets uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oei, niet wist dat iets dat het verboden was. Termen die gebruikt worden om situaties aan te geven.
Rechten studeren is echt meer dan de Wet uit het hoofd leren. Nederland telt ongeveer 1900 wetten. Daar komen nog veel ministeriële regelingen, Koninklijke besluiten en Algemene Maatregelen van Bestuur bij. Jaarlijks komen er gemiddeld 86 nieuwe zelfstandige wetten en 128 nieuwe AMvB’s bij.
Hete BW telt alleen al ongeveer 1000pagina’s. Uit het hoofd leren lijkt mij zelfs voor iemand met een bovengemiddeld geheugen geen optie.
Als je rechten wilt gaan studeren zijn de benodigde vaardigheden afhankelijk van welke richting van het recht je kiest. Voor Strafrecht zijn heel andere vaardigheden van belang dan bv voor Bestuursrecht of Zeerecht.
In zijn algemeenheid geldt: hij moet kennen en kunnen. Hij moet bv. maatschappelijk en historisch besef hebben. Nauwkeurig zijn, taalvaardigheid hebben. Kritisch en logisch denkvermogen, analytisch inzicht en rechtvaardigheidsgevoel. Ligt het in je karakter om altijd gelijk met een panklaar antwoord te komen, dan zul je dat af moeten leren.
Je moet leren de wettelijke termen te begrijpen en ze kunnen interpreteren. Heeft dit artikel wel betrekking op het voorgelegde probleem? Leren dat voor elk juridisch probleem niet één artikel van toepassing is, maar kennis hebben van de uitzonderingen. Leren waar, hoe en hoe je deze zo snel mogelijk kunt vinden.
Hij moet niet alleen beschikken over kennis van het “positieve” recht, het recht dat op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats geldt, maar ook kennis hebben van “het negatieve recht”, het recht dat vertelt wat wij een ander niet mogen aandoen. Negatief recht is een heel complexe materie, vooral in een maatschappij waarin men al snel denkt dat men onrecht is aangedaan.
Een jurist leert dat hij verder moet vragen om alle omstandigheden die belangrijk kunnen zijn te onderzoeken. Leren om geen conclusies trekken aan de hand van te weinig gegevens, en leren om absoluut niet te moraliseren.
Wil je dus via een rechtenstudie met succes je cliënten helpen dan zul je veel van bovengenoemde vaardigheden moeten ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor je bijdrage! Rechtenstudie is idd niet het uit je hoofd leren van wetboeken maar juist doorgronden en toetsen van dingen die de mensheid elkaar aan pleegt te doen.