Kan iemand tegen zijn zin gedwongen worden tot medische behandeling?

Stel er is een beslissing genomen om iemand op te laten nemen omdat hij of zij iets met zijn gezondheid heeft.
maar de wet geeft diegene volledig de vrijheid om een bepaalde levenswijze uit te oefenen uit geloof ten kosten van wat 'gezondheid.'
mag deze persoon dan alsnog de beslissing nemen wanneer het diegene uitmaakt om naar huis te vertrekken alle tijden?
eigenlijk is er een beslissing gemaakt dat helemaal niet geldig is. het kan zelfs ongegrond zijn!
hoe zit het nou?
de burgemeester kan misschien wel zijn handtekening neer hebben gezet maar wie krijg nou uiteindelijk zijn zin?

PS: de persoon is een boeddhist dat een bepaalde levenswijze na streeft en voedel speelt daar een belangrijke rol in!
de persoon heeft wel wat minder gewichtjes dan de rest maar is dit een probleem perse?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Amadea
4 jaar geleden
De vraag is erg moeilijk gesteld. Bedoel je te vragen of iemand met sterk ondergewicht gedwongen mag worden opgenomen om sondevoeding toegediend te krijgen, of dat die persoon daar vrij in mag zijn omdat hij of zij boeddhist is?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou ja ongeveer.
maar ik ken genoegen dat een bepaald gewicht hebben omdat ze gelovig zijn en ik kreeg super positieve verhalen te horen.
TurfGraver
4 jaar geleden
Als deze persoon wilsonbekwaam is kan dat zeker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oh tja dat ben ik zeker niet.
bof ik eventjes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je vraagt om een antwoord.
De vraag gaat over ‘een persoon’.
Mensen denken mee.
Logisch dat mensen dan denken aan wilsonbekwaamheid.
Opeens reageer je met: tsja dat ben ik zeker niet. En: bof ik eventjes. De vraag blijkt dus over jezelf te gaan.
Je krijgt dan een algemene reactie en je zet je hakken in het zand, ofwel voelt je persoonlijk aangevallen. Volgens mij weet je heel goed wat er speelt. Hier zoek je puur bevestiging.
Stel de vraag dan als: moet ik me laten opnemen etc.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee ik had eigenlijk geen zin in gedoe en dit maakt eigenlijk de kans groter voor een beter antwoord op mije vraag.
ik heb weleens vaker vragen als deze gesteld en ik weet erg goed hoe mensen reageerde.
dus ja dit deed ik met een reden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk dat je hier nooit het antwoord krijgt dat je wilt krijgen.
Nederland staat veel te ver af van het boeddhisme.
De meeste Nederlanders zijn hier te nuchter voor.
Jij mag van mij doen wat je wilt. Helaas zijn er mensen in jouw omgeving die zich ernstig zorgen maken. Dit heeft geleid tot een situatie waar jij niet in wilt zitten.
Je stuit dan tegen het Nederlandse rechtssysteem.
Sorry dat ik je voor vrouw aanzag. Eten en gewicht koppelde ik aan vrouw (aanname).
Het ga je goed.
tinus1969
4 jaar geleden
@Hunli123
[ik leef voor mijzelf en niet voor een ander.]
Dat vind jij. Maar de samenlevign vindt dat jij beschermd moet worden tegen jezelf. wat is concrete het probleem, want je blijft daar wat onduidelijk over. Ondergewicht? wat voor dieet volg je? Goed uitleggen kweekt meer steun en begrip dan een afwerend 'ik leef voor mezelf'.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
(Dat vind jij. Maar de samenlevign vindt dat jij beschermd moet worden tegen jezelf.)
De samenleving heeft niks over mij te zeggen eigenlijk tenzij ik deze levenswijze op iemand anders forceer! (wat is concrete het probleem, want je blijft daar wat onduidelijk over. Ondergewicht? wat voor dieet volg je? Goed uitleggen kweekt meer steun en begrip dan een afwerend 'ik leef voor mezelf'.)
Het spijt me.
er is een boeddhistische groepering dat ik erg respecteer en volg en zij zijn voornamelijk fruit eters. naast dat eet ik ook natuurlijk groentes - maar ik val eigenlijk ietsjes af ja. niet overdreven maar ik vrees dat er gauw een probleem van wordt gemaakt!
LeonardN
4 jaar geleden
@Hunli Dat vindt tinus1969 niet, dat is feitelijk het geval.
Laat ik het even zelf zeggen.
Ik VIND dat niemand dwangvoeding mag krijgen.
Ik WEET dat dit wetmatig toch kan gebeuren. Het antwoord op je vraag is dus JA. Wat jij of ik daar dan ook van vindt. Wat jij vindt doet er namelijk niet toe als je iets vraagt over wetgeving. Als jij vindt dat je mag stelen, zegt dat niets over de wetmatigheid daarvan, ook al is er een religie die dit toestaat.
Erna55
4 jaar geleden
@Hunli123. Je zegt dat je "ietsjes afvalt".
NIemand wordt gedwongen opgenomen omdat diegene ietsjes afvalt.
Het lijkt erop dat jij en je omgeving ( ouders? ) een ander idee hebben van een gevaarlijk ondergewicht.
tinus1969
4 jaar geleden
@Hunli123
"er is een boeddhistische groepering dat ik erg respecteer en volg en zij zijn voornamelijk fruit eters."
Biologisch gezien kun je niet leven op alleen fruit (en groente). Dan kom je binnen de kortste keren van alles tekort. En zoals gezegd, als je zo eet, dan ben je een gevaar voor jezelf, en dan zegt de wet (of je het daar nu mee eens bent of niet) dat je gedwongen opgenomen mag worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
(Biologisch gezien kun je niet leven op alleen fruit (en groente). Dan kom je binnen de kortste keren van alles tekort.)
ik ken persoonlijk mensen die met dit dieet in de 90 zijn geworden. (En zoals gezegd, als je zo eet, dan ben je een gevaar voor jezelf, en dan zegt de wet (of je het daar nu mee eens bent of niet) dat je gedwongen opgenomen mag worden.)
nou ja dit wordt meer uit medezorg gedaan. maar de wet heeft eigenlijk niet het recht om een levenswijze op iemand uit te oefenen die zij correct vinden. dit is erg verboden en onbeschoft. ja dat ze proberen te helpen is erg begrijpelijk en juist van ze.
tinus1969
4 jaar geleden
@Hunli123: "ik ken persoonlijk mensen die met dit dieet in de 90 zijn geworden."
En heb je 90 jaar lang gecontroleerd of ze alleen fruit aten?
Lees dit eens:https://health.usnews.com/health-news/articles/2013/02/07/ashton-kutchers-fruitarian-diet-what-went-wrong

Antwoorden (1)

'Als de burgemeester een handtekening heeft gezet', dus als er sprake is van een zogenaamde inbewaringstelling (IBS), dan ben je gedwongen opgenomen. Zo'n beslissing is geldig en in die zin 'gegrond'. Je kunt dan gedwongen worden opgenomen en behandeld, ook tegen je zin of mening, zonder dat je weg mag. De ondelriggende reden is, dat je blijkbaar een gevara bent voor jezlef en/of anderen.

Als je gedwongen bent opgenomen, dan kun je ook dwangvoeding krijgen. Een mening als 'maar ik ken genoegen dat een bepaald gewicht hebben omdat ze gelovig zijn en ik kreeg super positieve verhalen te horen' (icm met ondervoeding/ondergewicht) getuigt in dat kader van een gebrek aan ziekte-inzicht en is juist een belangrijk argument voor IBS en dwangvoeding.
tinus1969
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus, misschien dat dit haar ogen opent.
Ben bang van niet, want ze praat niet vanuit haar situatie en tegen haar mening ingaan, roept weerstand op bij haar.
Antoni
4 jaar geleden
@Simonsdochter, volgens het profiel https://startpagina.nl/v/profiel/Hunli123/ is de vraagsteller een man.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
(Als de burgemeester een handtekening heeft gezet', dus als er sprake is van een zogenaamde inbewaringstelling (IBS), dan ben je gedwongen opgenomen. Zo'n beslissing is geldig en in die zin 'gegrond'. Je kunt dan gedwongen worden opgenomen en behandeld, ook tegen je zin of mening, zonder dat je weg mag. De ondelriggende reden is, dat je blijkbaar een gevaar bent voor jezlef en/of anderen.) Een bewust iemand is volkomen
vrij om te doen wat hij of zij precies wilt met zichzelf. Dit staat ook in letters in de wet zelf geschreven. Maar waar ik eigenlijk mee zit: sinds dit het geval is -- is wat de burgemeester heeft besloten eigenlijk gegrond? Want er is een stempel geplaatst voor iets waar ik eigenlijk het recht op had om te mogen doen. maar kort samengevat:
ik mocht iets volgens de wet.
de burgemeester vond mij een gevaar voor mezelf en heeft zijn stempel geplaatst.
maar het is helemaal ongegrond.
ben ik dan vrij om alsnog uit een instelling te gaan stel zij houden mij onterecht vast?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
(Als je gedwongen bent opgenomen, dan kun je ook dwangvoeding krijgen. Een mening als 'maar ik ken genoegen dat een bepaald gewicht hebben omdat ze gelovig zijn en ik kreeg super positieve verhalen te horen' (icm met ondervoeding/ondergewicht) getuigt in dat kader van een gebrek aan ziekte-inzicht en is juist een belangrijk argument voor IBS en dwangvoeding.)
er zijn velen dat door een bepaald dieet veel beter zijn geworden en velen ziektes waren verholpen terwijl dit volgens de wetenschap eigenlijk onmogelijk is.
ik spreek echt uit ervaring.
ik heb zoveel mensen ontmoet die mij hun ervaringen vertelden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
(@Simonsdochter, volgens het profiel https://startpagina.nl/v/profiel/Hunli123/ is de vraagsteller een man.)
Oh ik ben een ongelooflijke.
tinus1969
4 jaar geleden
@Hunli123: "een bepaald dieet veel beter zijn geworden"
Wat voor dieet is dat, en aan welke ziekte lijd je?
tinus1969
4 jaar geleden
@Hunli123, jes chreef: "Een bewust iemand is volkomen vrij om te doen wat hij of zij precies wilt met zichzelf."
Nee, dat is dus niet zo. Iemand die een gevaar is voor zichzelf en/of anderen kan opgesloten worden, al dan niet met dwangbehandeling. Daar zijn weer wetten en regels voor. "ben ik dan vrij om alsnog uit een instelling te gaan stel zij houden mij onterecht vast?"
Nee, weglopen mag niet, als jij vindt dat je onterecht vastgehouden wordt. Maar je kunt wel een advocaat inschakelen en bezwaar maken tegen het besluit; je moet dan helder beargumenteren waarom het besluit tot IBS ongegrond was.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind het niet van belang of iemand man, vrouw, transgender....is.
Het klopt wel dat mijn aanname niet klopt.
Terug naar de vraag:
Het boeddhisme gaat uit van een zeer innerlijk bewustzijn. Emoties worden daardoor enorm goed door de persoon gefilterd. Ik merk bij jou een vorm van boosheid. Helaas kent Nederland weinig boeddhisme. Dat zal tegen jou werken. De gemiddelde Nederlander is juist heel aards en kijkt naar jouw lichaam. Dat lichaam schijnt voor Nederlandse begrippen niet in een goede lichamelijke conditie te zijn. Jij gaat vooral uit van het innerlijke.
In Nederland kan dan ingegrepen worden, helaas voor jou.
Ik weet dat het boeddhisme geen vlees aanhangt en andere voedingstoffen die de geest kunnen stimuleren. Maar boeddhisten voeden zich wel voldoende met andere producten.
Gezond lichaam met gezonde geest is ook voor jou belangrijk.
Jouw familie en naasten zullen zich niet zomaar ongerust maken.
Succes (meen ik oprecht)