Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vallen sommige artikelen bij acties in de winkel er altijd buiten ?

"...met uitzondering van geneesmiddelen, rookwaren, statiegeld, tariefvuilniszakken, postzegels, telefoonkaarten en zuigelingenvoeding ".
(voorbeeld)

Het kan niet zijn om het hamsteren - je kunt ook waspoeder hamsteren, schiet ook lekker op.
Het kan niet zijn vanwege de houdbaarheid - sommige dingen zijn eeuwig houdbaar
Er zitten dingen bij die niemand echt nodig heeft (tabak, telefoonkaarten) of die juist iedereen nodig heeft (postzegels, geneesmiddelen), of waar je tijdelijk of in bepaalde situaties echt niet buiten kunt (zuigelingenvoeding, tariefvuilniszakken), dus ook daar zit geen enkele lijn in.

Waarom vallen sommige artikelen buiten de acties, en waarom juist DIE artikelen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik las ooit dat het verboden is om reclame te maken voor bepaalde soorten producten, vanwege de schadelijke invloed op de gezondheid. Kortingsacties worden ook gezien als een soort reclame, omdat je daarmee het gebruik een soort van aanmoedigd, en daarom wordt ook dit wettelijk niet toegestaan bij zulke producten.
Dit geldt geloof ik voor dingen als sigaretten, medicijnen en zuigelingenvoeding (die laatste geloof ik omdat borstvoeding gezonder zou zijn en het niet de bedoeling is dat mensen aangemoedigd worden om borstvoeding te vervangen door zuigelingenvoeding).

Bij dingen als postzegels en telefoonkaarten kan ik me voorstellen dat ze teveel verlies draaienbij korting, en hier alleen korting op verlenen als de post of telefoonmaatschappijen opdraaien voor de kosten van de korting en niet zijzelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zuigelingenvoeding, volgens de Voedsel en Waren Autoriteit:
"Het is verboden om reclame te maken voor volledige zuigelingenvoeding. Ook is het verboden om deze producten af te prijzen of om cadeautjes te geven bij aankoop van volledige zuigelingenvoeding (of hiervoor een spaaractie op te zetten). De wettelijke eisen vindt u in artikel 14 van Richtlijn 2006/141/EG."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even ter aanvulling, babyvoeding tot 6 maanden mag niet in de actie, of reclame voor gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, eindelijk het goede antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een combinatie van verschillende dingen blijkt wel (afhankelijk van het soort artikel : geen marge, of geen reclame mogen maken), en daardoor is dit het meest volledige antwoord.

Andere antwoorden (9)

Daar de marges te klein of her helemaal niet opzitten lijkt mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar maken winkels zelf geen winst mee. Postzegels bv. gaan naar PostNL, en sigaretten naar de fabrikant en de schatkist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geneesmiddelen en babyvoeding onder de 6 maanden, omdat je dan voor dat middel kiest voor de prijs en niet voor de beste keus

Toegevoegd na 35 minuten:
dus dat de klant niet beinvloed wordt door de prijs bij de keus van het product, dat is wettelijk bepaald
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, volgende reden is dat babyvoeding voor onder de 6 maanden niet word gekozen boven borstvoeding.
geneesmiddelen, rookwaren, statiegeld, tariefvuilniszakken, postzegels, telefoonkaarten hierop wordt door de winkelier haast geen inkomsten oververkregen. De prijs staat vast en de marge is bepaald door de leverancier. Dit zijn dus geen artikelen waar ze korting op kunnen geven. Artikelen die in acties zitten worden beinvloed door de winstmarge en de mogelijkheid om andere artikelen te kunnen verkopen het gaat uiteindelijk om de omzet (en daarnaast ) winst die de ondernemer nodig heeft om te kunnen leven net als wij.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
het zijn artikelen met constante verkoop waar acties geen invloed op hebben de baby blijft evenveel eten, niemand zal beginnen roken omdat er een actie is, of een brief schrijven .
door een lagere prijs zou de verkoop even kunnen stijgen maar daarna net verminderen door dat mensen er dan teveel van hebben. let goed zo een actie is altijd verbonden aan een strategie .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verboden om reclame te maken voor baby voeding voor babies onder de 6 maanden, let maar eens op want ook voor de tv geldt dit. Dit is om vrouwen te stimuleren om borstvoeding te geven.
bij sigaretten betaal je bijna alleen belasting, daar kan niets af. Postzegels betaal je de kostprijs kan dus ook niets af dit geldt ook voor de tariefvuilniszakken en de telefoonkaarten, daar maakt de winkelier geen winst op, het is meer een service om dat te verkopen.
Dus er zit wel degelijk een ' lijn' in. Als je de redenen weet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overheid acht het niet wenselijk en heeft daarom acties op bepaalde artikelen verboden. Dit is om de burgers te beschermen tegen schadelijke artikelen en het stimuleren van bv borstvoeding onder de 6 maanden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rookwaren, statiegeld, , postzegels, telefoonkaarten

dat zijn dingen met een vaste marge (of geen, zoals statiegeld, want je betaalt bij de kassa 25 cent, en bij inleveren van de fles krijg je 25 terug), een pakkie shag kost overal hetzelfde, postzegels, statiegeld en telefoonkaarten ook.

geneesmiddelen en zuigelingen melk zit heel weinig marge op, en voor de pakken zuigelingenmelk met een 1 erop, mag voor zover ik weet ook geen reclame gemaakt worden. (als je ergens een nutrilon reclame/aanbieding ziet, zijn het de 2 en 3)

en ja die vuilniszakken weet ik niet, of ze zijn gewoon erg goedkoop dat ze er amper winst op maken...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van eerdere antwoorden heb ik ook begrepen dat veel van de reclame-artikelen apart worden ingekocht voor de reclamestunts en dat ze daarna en daarvoor niet meer te koop zouden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding