Curator van een bedrijf dat faillet is vraagt om een betalingsbewijs van 2 jaar terug en dreigt met incasso.Moet ik die nog kunnen aantonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, die had je moeten bewaren:

http://www.1001tips.be/lifestyle/juridische-rubrieken/hoe-lang-moeten-officiele-documenten-bewaard-worden.asp

Alle betalingsbewijzen van bedrijven etc moeten 7-10 jaar bewaard worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dus ja: die moet je kunnen aantonen. Aan de andere kant moet het failliete bedrijf ook maar bewijzen dat ze het wel of niet betaalt hebben maar jij had het dus moeten bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste pelle je moet een duidelijk onderscheid maken in het Belgisch en Nederlands recht, in Nederland is men slechts 5 jaar verplicht om financiële papieren te bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan nog, in ieder geval meer dan 2 jaar!

Andere antwoorden (3)

Als je dat bewijs nog hebt, zou ik het gewoon even laten zien. Kan je een hoop problemen schelen. Als je het bewijs niet meer hebt, en hebt daar iets gekocht op naam, dan zul je dat moeten betalen ben ik bang. Als je zeker weet dat je daar nooit niets gekocht hebt en dus geen bewijs kan hebben, hoef je niets te vrezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je via bank of giro hebt betaald, is het ook voldoende hiervan een afschrift te overleggen. Een betalingsbewijs is niet precies gelijk een een bewijs dat er betaald is. Maar wel voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan of jij ook een bedrijf bent of gewoon particulier volgens mij
Want thuis bewaar ik ook geen 2 jaar bonnetjes tenzij het voor de garantie is