Heeft een gescheiden ouder met onregelmatige inkomsten ook alimentatieplicht voor zijn/haar kinderen?

Als ouders gaan scheiden, dan heeft de ouder zonder kinderen naar mijn weten de plicht tot het bijdragen aan de kosten voor het grootbrengen van de kinderen door zijn/haar ex. Als echter die ouder zeer onregelmatige inkomsten heeft, blijft die plicht dan bestaan? Je kunt immers tegen iemand die een paar weken niets heeft verdiend zeggen: betaal maar. Als zo'n ouder niet betaalt, kun je hem/haar dan dwingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
Je bent een ouder zonder kinderen de kinderen zijn producten van jullie samen zijn. Kinderen wonen over het algemeen bij een van de ouders. Als je maandelijks genoeg verdient zal de rechter bepalen dat je alimentatie moet betalen. logische je bent mede verantwoordelijk voor de kosten voor je kinderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt gekeken naar het jaarinkomen. Iemand die alleen in de zomer op het strand werkt kan wel meer verdienen dan iemand die het hele jaar werkt.

Het beste antwoord

Ja, die ouder heeft ook alimentatieplicht. De hoogte van de alimentatie zal worden bepaald aan de hand van de verwachte gemiddelde inkomsten, of wat de rechter redelijk acht dat die ouder zou moeten kunnen betalen. Alimentatie is geen vrijwillige bijdrage, dus er zal op de een of andere manier wel een vorm van dwang mogelijk zijn.