Is "laster en eerroof" geen onbewijsbaar begrip?

Stel ik noem persoon X in het openbaar een imbeciel. Hij klaagt me aan voor laster en eerroof. Echter, ik beweer dat ik imbecielen toffe en waardevolle mensen vind. Als persoon X mij dus aanklaagt, geeft hij daarmee aan dat hijzelf imbecielen minacht (want hij vindt het klaarblijkelijk een belediging). Moet dan niet persoon X veroordeeld worden voor laster en eerroof ipv ik? Immers, hij beledigt alle imbecielen.
Imbeciel is hier uiteraard maar een voorbeeld; deze redenering zou voor eender welke "belediging" kunnen gebruikt worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat maakt in het geheel niet uit. Als je iemand aanklaagt zal de rechter beoordelen of het ten laste gelegde strafbaar is, onafhankelijk wat derden daar ook over te mekkeren hebben.

Dat doet me denken aan de veroordeling van iemand die een agent een ezel had genoemd. Hij kreeg 50 euro boete daarvoor. De man vroeg aan de rechter: "Ok. Dat mag dus niet, maar mag ik wel 'agent' tegen een ezel zeggen?
De rechter zei: Ja, dat mag wel.
De man wendde zich tot de agent en zei: "Dag agent!"
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel een grappig voorbeeld +

Andere antwoorden (2)

Ik geloof niet dat het strafbaar is, chique is wat anders, maar strafbaar, wat tot een aanklacht zal leiden, nee, dat denk ik niet.
Zelfs als je bijvoorbeeld tegen een agent op straat zegt,
Ik Vind jou een (_____) <---vul zelf een onsympathiek woord in- dan mag dat, immers, het gaat dan om jouw mening en het hebben en zeggen van een mening is niet strafbaar. Ook hier, ik zou het niet uitproberen in de praktijk, want mocht je echt een op de teentjes getrapte Oom Agent tegenover je hebben leg je het alsnog af.

Liever gaan mensen in het algemeen eens wat beter, schappelijker met elkaar om en dan passen dit soort grappen - opmerkingen daar eigenlijk niet tussen, dus zie dit vooral NIET als een vrijbrief om in het openbaar eens overal een -eigen mening- te verkondigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het grootste borrelpraat/barkruk advies wat er is.
Het is echt onzin dat je wel mag beledigen omdat je er "Ik vind" voor zet. En dat het dan een mening is. Onzin. Als ik zeg: "Ik vind jou een vieze %^&**$ en ik vind dat jij #%$^&#", zou je je dan beledigd kunnen voelen? Precies. Sowieso, als ik zeg: Jij bent een $%^&* dan is dat toch primair al een mening die ik uitdraag? Snap je wat ik bedoel? Mocht je het niet van mij aannemen dat het zo is, laat even weten, dan kom ik er op terug, maar het komt op hetzelfde neer, het kan dan wel jouw mening zijn, maar nog steeds beledigend. PS laatste alinea: daar sla je de spijker wel weer helemaal op de kop!
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om dat je iemand, al dan niet opzettelijk beledigd of niet, ik kijk er zo tegenaan en het is jouw goed recht om het als onzin te betitelen. Geen van ons heeft gelijk over de ander'. Naar mijn idee.... Als jij letterlijk zegt dat jij mij een vieze %^&**$ vind, en jij vind dat ik #%$^&#", heb, ben, dat dan moet je dat zelf weten, misschien heb je er zelfs gelijk, of er een goede reden voor, maar ik voel mij niet beledigd als je dat zegt. Naar mijn idee sta ik daarboven. maar heb wel karakter genoeg om het mij recht in mijn gezicht te zeggen, niet achter mijn rug om, of zodat het via via weer bij mij terechtkomt... Ik leef namelijk niet om jou, of wie dan ook, tevreden te stellen en vrienden met iedereen worden is onmogelijk en zou nooit en te nimmer je doel moeten zijn... (mocht iemand dat ooit nastreven...) Ik ben ooit eens bekeurd door de politie voor 20 gulden, omdat ik een paar meters over het trottoir heb gefietst om een groepje scholieren in te halen, die met zijn drieen naast elkaar fietsten, en ik vond (en zei hem) dat hij er wel een groter drama van maakte dan nodig was en dat hij niet zo moest muggenziften, was mijn mening, vind ik nu -jaren later- nog steeds, als ik er zo op terug kijk. Maar ik dwaal af en voordat dat teveel uit de hand loopt:
De wereld zou er heel wat beter voor staan wanneer meningen gewoon gezegd kunnen worden, desnoods met extra argumentatie en dat niet iedereen zo snel op zijn / haar teentjes getrapt zou zijn... Ik kijk morgen nog wel eens (extra) na wat ik hier zojuist neer hebt gezet en of het uberhaupt een goede reactie / bijdrage is, van waar jij op gereageerd hebt, eerst slapen, daarna eens verder kijken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is simpelweg een groot verschil tussen je mening geven dat iemand muggenzift of dat iemand een dodelijke ziekte lijdt. Dan maakt het er niet uit wat je er voor zet als in "ik vind" of "ik denk". Daar liggen inmiddels genoeg uitspraken over. Een mening mag gegeven worden maar een mening mag nooit beledigend worden. En of iets beledigend is, dat bepaald de rechter!
-Laster en eerroof is altijd een bewijsbaar begrip, anders is het geen laster of eerroof!
-Het gaat er niet alleen om WAT je zegt, maar ook tegen WIE je het zegt.
-Met jouw bewering dat je met "imbeciel" toffe en waardevolle mensen bedoelt en de aanklager zichzelf minacht als hij zich daardoor beledigt voelt; dan is het de hoogste tijd dat je voor advocaat gaat studeren. De aanleg is er.
-Noem je iemand die je niet kent in de bar een "schooier", dan kan het je een rode neus kosten. Een uitleg dat je graag met schooiers omgaat omdat je ze zo tof vindt, zal je niet veel helpen.
-Als jouw vriend met rood haar met een "all in" van jou het potje pokeren van je wint, en jij roept dan "jij rooie flikker!", dan zal er eerder héél hard gelachen worden en misschien krijg je nog een pilsje voor de troost.
-Ik bedoel maar....