mag een verzekeringsmaatschappij liegen voor de rechter?

mag een verzekeringsmaatschappij liegen tegen mij?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
paulus811
6 jaar geleden
Wat is het nou? Tegen jou of de rechter?
tinus1969
6 jaar geleden
Waarover zou de verzekeraar dan gelogen hebben? En kun je enigszins bewijzen dat ze liegen (het gaat dus niet om een misverstand of verschil van inzicht, maar om bewust onwaarheid vertellen).

Antwoorden (1)

Iedereen (dus ook mensen die bij een verzekeringsmaatschappij werken) moeten eerlijk zijn als ze een eed afleggen. Op meineed staat namelijk straf. Meineed is namelijk een misdrijf. In artikelen artikelen 207, 207a en 207b staan de strafbepalingen.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Hmm, geldt dit ook voor pleitnota's bij civiele en administratieve processen? Zijn die 'onder ede'?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'Als ze een eed afleggen'. En dat is dus inderdaad maar de vraag. Als de eed niet is afgenomen, 'mag' je gewoon liegen voor de rechtbank, zonder dat dit direct strafrechtelijk consequenties heeft. In die zin dat enkel liegen m.u.v. meineed niet zelfstandig kan worden bestraft. Wel is het zo dat een rechter de (liegende)
verklaring van een verdachte kan meenemen in de waardebeoordeling van het bewijs dat voor hem ligt. Het is dus niet wijs om te liegen als er meerdere andere bewijsstukken zijn die zeer overtuigend in de richting van verdachte wijzen.