Geen schoolpas is een boete van 1,00euro op school. Mag dat?

Als je op het Rijnijssel in Arnhem komt moet je 1euro boete betalen als je geen schoolpasje mee hebt. Nu vraag ik me dus af of dit wel mag als je bedenkt dat de Rijnijssel eigenlijk een stuk van de overheid is. Ik betaal namelijk al belastingen en college geld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Volgens mij mag een school geen winst maken, niet aan de catering, lesgeld en niet door middel van dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 eurocent is winst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
winst is winst of dat nu om 1 eurocent gaat of om 10000 euro. Als ik een boete zou krijgen voor de keren dat ik geen schoolpasje bij me had hadden ze nu 1000 euro aan mij verdient x het aantal leerlingen ga uit van 1000.
Het gaat erom dat je je spullen in orde hebt en er ook zorg voor draagt. Die Euro moet je sowieso betalen omdat een nieuw pasje ook weer gemaakt moet worden, dus ook geld kost. Ze hadden zelfs nog boetegeld kunnen berekenen. Dit mag de school dus doen.

Toegevoegd na 39 minuten:
Je school zal die €1,- hebben opgelegd als vorm van strafmaatregel in geval van 'vergeten mee te nemen'.
Als het je nl. steeds geld kost, zal je ervan leren om je pasje niet te vergeten. Ze mogen strafmaatregelen treffen!
amc
13 jaar geleden
als het in het schoolreglement staat mogen ze dat doen
maar het moet wel kenbaar gemaakt zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergelijking gaat helemaal niet op.
Ik betaal belastingen en ook wegenbelasting en gebruik de wegen.
Dat betekent nog niet dat ik me vervolgens op die wegen niet aan de regels hoeft te houden.

Nog sterker: je moet je op de openbare weg ook kunnen legitimeren.
Stop dus dat schoolpasje gewoon bij je legitimatiebewijs en je hebt nooit problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie maatregel van school! Zo leer je snel dat je moet nadenken.
School mag zelf dit soort milde straffen invoeren.

Die euro is ook compensatie omdat ze in de administratie moeten invoeren dat je je schoolpas niet bij je hebt en moeten kijken of je daar wel leerling bent. Een schoolpas dient mede voor ieders veiligheid. Jongelui zonder pas hebben in school niets te zoeken.
Een ID kaart moet je ook altijd bij je hebben vanaf je 14de.