Is het normaal dat ik nog niks heb gehoord van de politie van mijn aangifte van mishandeling?

ik ben in januari uitgescholden en op de grond geslagen door 3 jongens die alle 3 onder de 18 waren en hartstikke dronken waren.
Later kwamen er nog 2 man op de fiets extra bij kijken.
Ik ben nog even goed na getrapt en met een bloedend hoofd terug thuis gekomen en meteen de alarmnummer gebeld. Daarna zijn de daders naar een kameraad van me gegaan en hebben bierflesjes naar de ramen gegooid en hebben de ouders uitgescholden en de jongen (die al iets gebroken had) nog geslagen. Gelukkig ken ik 2 van de jongens en heb ze herkend en de namen doorgegeven aan de politie.

Die vriend krijgt nu een schadevergoeding tussen de 1000 en 5000 euro volgens de brief van justitie maar ik heb er niks van gehoord. Niet van de agent waar ik mijn aangifte heb gedaan en niks van justitie. Het is niet dat ik een geld bedrag verwacht maar het zou fijn zijn om tenminste geïnformeerd te worden wat de stand van zaken nou is.

Nu is mijn vraag.. Is dit normaal? wat kan ik nog doen? Gaat er sowieso nog iets gebeuren wat in mijn voordeel gaat werken? Persoonlijk ben ik een angstig persoon en durf gewoon niet veilig meer op straat te lopen. Voor de kleinste dingen neem ik nu al de auto en snel wandel ik me weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast heb ik de dader gesproken en zijn we eruit gekomen dat we dit achter ons laten na een goed gesprek een duidelijk uitleg. Hij zou de schade betalen die hij heeft aangericht (hij had mijn telefoon uit me handen geslagen toen ik de politie wou bellen en het hoesje is nu kapot) zie reactie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar hij is niet op komen dagen op de afspraken die we hebben gemaakt en gebruikte smoesjes dat zijn vriendin huidkanker heeft en naar het ziekenhuis moest in Groningen terwijl hij gewoon lekker aan het uit gaan was met foto’s en al. Dit heb ik de politie ook laten weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inmiddels is de grootste dader van dat groepje 2 weken na het incident 18 geworden.
Ivana
9 jaar geleden
Je kan natuurlijk zelf even bij de politie informeren. Vermeld dan ook de naam van de agent die de aanklacht heeft opgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Funburb, deze site is maar één van de vele voorbeelden:
http://www.sincerusletselschade.nl/?gclid=CLDY9b24qsQCFSXItAodIU0AhQ
Castle
9 jaar geleden
Hebben ze de 'aangifte' niet afgedaan als een 'melding'? Dat gebeurt ook nog wel eens. Je moet duidelijk zijn dat het een aangifte is en geen melding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het was zeer zeker een aangifte wat ik heb geplaatst.
en bedankt voor link @JoanDArc!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Funburb, kun je ook iets met het antwoord, of is er nog iets niet helemaal duidelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangifte geplaatst schrijft u, hebt u via Internet een aangifte gedaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee de aangifte heb ik geplaatst persoonlijk bij 2 de agenten die toen midden in de nacht naar me huis zijn gekomen om verhaal te halen.
Ik moest ze later opbellen om te kijken of de aangifte wel goed is ontvangen en of er iets mee gedaan werd. Want ze lieten niks van zich horen.

Het beste antwoord

Zoals u de gang van zaken meldt is het niet de normale gang van zaken dat men na twee weken nog niets heet gehoord n.a.v. uw aangifte, zeker niet als de dader bekend is.
Hebt u aangifte gedaan van (dreiging met) geweldgebruik, dan is de politie verplicht u binnen twee weken te vertellen hoe het onderzoek ervoor staat.
Onder (dreiging met) geweldgebruik behoort ook eenvoudige mishandeling, zware mishandeling, bedreiging en openlijke geweldpleging.

De politieambtenaar die de aangifte heeft óf die de zaak in behandeling heeft dient contact met u op te nemen. Voor alle andere aangiftes is de politie dat niet verplicht, maar mocht er later iemand worden aangehouden of veroordeeld dan dient dit ook aan u te worden medegedeeld.

Toegevoegd na 57 minuten:
Wat mogelijk is, is dat uw vriend ook aangifte heeft gedaan en tegelijkertijd bij de aangifte een vordering tot schadevergoeding heeft ingediend. Dat uw vriend een brief van de OvJ zou hebben gekregen waarin vermeld wordt dat hij tussen de € 1000,00 en € 5000,00 schadevergoeding kan krijgen is geen normale gang van zaken. Een OvJ bepaalt de hoogte van de schadevergoeding niet zelf en zonder rechtszaak is er namelijk geen schadevergoedingsmaatregel mogelijk. Dat moet dan apart via een civiele procedure.

Het is meer regel dan uitzondering dat een minderjarige bij het ontvangen van de dagvaarding al meerderjarig is geworden, dat heeft op het toepassen van het recht geen invloed. De leeftijd ten tijde van het plegen van het strafbare feit is de maatstaf.

U meldt o.a. dat u nog steeds angstig bent. Het is een veel voorkomende zeer ingrijpende nawerking van geweldsincidenten, daar moet u niet te licht over denken. Bij een eventuele eis tot schadevergoeding of letselschade kunt u denken aan o.a. materiële kosten, medische kosten, smartengeld en kosten voor deskundige bijstand. Deze eis tot vergoedingen dient bij de aangifte te worden gevoegd.
Neem persoonlijk contact op (liefst met een van uw ouders erbij) met de ambtenaar die de aangifte heeft opgenomen. Laat u uitgebreid voorlichten over het traject dat er al wel (of nog niet) is gevolgd. Neem desnoods contact op met een letselschadedeskundige.

Toegevoegd na 4 uur:
Als er geweld tegen u gebruikt is, moet u altijd persoonlijk aangifte doen. Bent u niet direct na het geweld naar het politiebureau gegaan, of er is bij u thuis geen aangifte opgenomen, bel dan 0900-8844.
http://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-doen/aangifte-van-geweldsmisdrijf.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Funburb,
Bij de mondelinge aangifte moet de ambtenaar die het proces-verbaal van aangifte heeft opgemaakt een kopie verstrekken aan de aangever.
Aangezien de aangifte ‘s nachts bij u thuis heeft plaatsgevonden kan het zijn dat de ambtenaar moest besluiten de handgeschreven aangifte op het bureau uit te typen, waarna u later op het bureau het proces-verbaal van aangifte moet komen ondertekenen. Soms moet men om een kopie vragen, maar de opsporingsambtenaar is verplicht een kopie aan u af geven op grond van artikel 163, lid 4 van het Wetboek van Strafvordering. (Op zijn verzoek ontvangt de aangever een kopie van de aangifte dan wel een kopie van het proces-verbaal van aangifte).
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/TweedeBoek/TitelI/Vierdeafdeeling/Artikel163/geldigheidsdatum_16-03-2015
Dat u later een gesprek hebt gehad met de dader is niet van belang. De aangifte kan niet ingetrokken worden, omdat men na een aangifte niet ineens kan doen of er geen strafbaar feit is gepleegd. Dat is in strijd zijn met de onderzoeksplicht die de politie heeft.
Stel dat de ambtenaren het als een melding hebben afgehandeld (kan haast niet na een mishandeling zoals u die schetst) doe dan alsnog zo spoedig mogelijk aangifte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel fijn om te horen!! Voel me al een stuk beter met deze informatie!