Welke definitie hanteert de belastingdienst voor zieke kinderen in het erfrecht?

Is een griepje voldoende voor vrijstelling mbt erfrecht? Wat bedoelt de belastingdienst met zieke of gehandicapte kinderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
ronron1212
10 jaar geleden
De belastingdienst maakt geen uitzondering mbt het erfrecht.
ronron1212
10 jaar geleden
Link hiervoor LGA

Het beste antwoord

In het fiscaal recht bestaat een vrijstelling van erfbelasting in een aantal gevallen. Voor wat betreft eigen, stief- en pleegkinderen die grotendeels op kosten van de overledene werden onderhouden bestaat soms een vrijstelling. Dan gaat de wet er van uit dat dat kind de komende drie jaar niet de helft zal kunnen verdienen vergeleken met een gezonde leeftijdsgenoot. Is dat het geval, dan is een bedrag van
€ 58.604,- vrijgesteld. Dat is het tarief in 2013.
Voor niet-zieke kinderen die erfgenaam zijn geldt trouwens een vrijstelling van
€ 19.535,- .

Toegevoegd na 6 minuten:
De norm is dus niet wat ziekte/handicap is, maar of de ouders dat kind grotendeels onderhouden. Grotendeels is een fiscaal begrip en dat telt hier.
Niet het begrip ziekte etc. waar heel wat jurisprudentie over is maar dat in fiscaal recht niet relevant is..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is niet de belastingdienst die het erfrecht uitoefent.
Het erfrecht staat in het wetboek en het zijn notarissen die dat ten uitvoer moeten brengen.
Als het om belastingzaken gaat, zal de belastingdienst dus niets anders kunnen hanteren dan wat in de wet staat:

De Hoge Raad heeft recentelijk beslist dat onder het begrip ‘ziekte’ in artikel 4:953 lid 1 (oud) BW, thans artikel 4:59 lid 1 BW, enkel een medisch geclassificeerde somatische of psychische ziekte of aandoening is verstaan (HR 10 december 2010, LJN BN8534).
Het hele artikel kun je hier kopen:
http://www.bjutijdschriften.nl/tijdschrift/tijdschrifterfrecht/2011/3/TE_1874-1681_2011_012_003_002

Een PDF over de jurisprudentie van dit begrip kun je hier lezen:
http://dare.uva.nl/document/355711
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De erfbelasting daar gaat het om momopoyol