Waar kan ik een klacht indienen tegen een rechter die zich laat omkopen?

In Nederland.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

De klacht dient bij de rechtbank waar de rechter werkt in gediend te worden. De klacht mag niet gaan over de uitspraak, maar wel over bijvoorbeeld de gedraging van de rechter en omkopen is hoe een rechter zich gedraagt.
Dit alles heeft te maken dat rechters en de gerechtelijke macht onafhankelijk is van de andere machten.
Voor meer details zie de link in de bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je ook of ik hiervoor bewijs nodig heb? en of ik hier zelf problemen mee kan krijgen als ik geen bewijs heb?
Computoon
8 jaar geleden
Wie eist bewijst...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weten jullie of er camera's in de rechtzalen hangen en of ik die kan gebruiken als bewijs?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik weet niet. Maar hoe zou dit als bewijs kunnen dienen? Niemand probeert toch tijdens een hoorzitting - met de tegenpartij en diens advocaat en de griffie etc. erbij - een rechter om te kopen?
Erna55
8 jaar geleden
@kees52: dus het bewijs van de omkoping staat op camera , zeg je.
Dat betekent dat iemand tijdens de rechtzaak de rechter geld geboden heeft om een bepaalde uitspraak te doen... Onwaarschijnlijk.
Het lijkt dat je toch iets anders bedoeld dan opkoping.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik de nadere vragen en informatie lees. Lijkt er op dat er in een rechtszaal iets is voor gevallen dat twijfels op roept over het handelen van een rechter. En in een rechtszaal zijn er altijd getuigen en een griffier. En tijdens elke rechtszitting wordt er verslag gemaakt. Een rechtbank advocaat weet hoe het aan toe gaat in een rechtszitting en welke middelen zoals camerabeelden gebruikt kunnen worden. Wat altijd mag is een melding maken bij de rechtbank, dat er iets gebeurd is dat vragen op roept. Maar naast camerabeelden is het handig om in kaart te brengen of er getuigen zijn of er bewijs is. Was de omkoping tijdens een hoorzitting. Wie was er aanwezig, Wie heeft er belang bij. Was er een andere uitspraak geweest als de rechter niet om gekocht was. Willen de getuigen anoniem hun verhaal doen achter gesloten deuren of zijn ze bereid om het op een openbare zitting te doen. De rechtbank heeft het belang bij om het achter gesloten deuren te doen, want geen rechtbank zit te wachten dat in de krant komt dat een rechter verdacht is van zich laten omkopen.
Maar een rechter dient wel professioneel genoeg te zijn dan zij iemand die klaagt en lastig is hetzelfde te behandelen als iemand die dat niet doet en niet lastig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Elk gerecht heeft zijn eigen klachtenregeling die te vinden is op de site van de betrokken rechtbank. Als die procedure is doorlopen en je bent niet tevreden over het resultaat kan je naar de procureur-generaal stappen. Op die procedure is de Wet op rechterlijke organisatie van toepassing.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is wel aan te bevelen je hierbij door een advocaat te laten bijstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je ook of ik hiervoor bewijs nodig heb? en of ik hier zelf problemen mee kan krijgen als ik geen bewijs heb?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet zeker dat je zonder bewijs nergens komt. Bespreek de zaak daarom met een advocaat. Problemen zal je niet krijgen: een rechtbank oordeelt zonder aanzien des persoons.
Erna55
8 jaar geleden
@kees52 : je hebt blijkbaar een reden om te denken dat de rechter zich heeft laten omkopen. Je hebt ergens informatie over gekregen. Deze informatie kan nagezocht worden.
Maar wanneer er niets meer is dan een vaag gevoel omdat je het niet eens bent met de uitspraak, dan heb je niets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Nee mijn heeft dit verteld aan me, ik stel deze vraag namens hem.