is een auto altijd verantwoordelijk bij een ongeluk met een fietser?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even dat jullie het weten, ik ben niet degene die een ander aan reed maar de auto reed mij aan

Het beste antwoord

Bij aanrijdingen tussen motorvoertuig en een zwakke verkeersdeelnemer is de bestuurder van het motorvoertuig voor tenminste 50% aansprakelijk van de schade die geleden is door de zwakke verkeersdeelnemer.

Bij kinderen onder de 14jaar is de bestuurder van het motorvoertuig voor de gehele schade aansprakelijk.

Enkel bij een schade die ontstaan is door ernstige nalatigheid van de zwakke verkeersdeelnemer kan deze voor de gehele schade aansprakelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent als automobilist wel altijd aansprakelijk (voor de schade). Dit staat los van de vraag wie schuldig is aan het ongeval.
Oftwel de verzekeraar van de automobilist betaald de schade. Als de automobilist niet schuldig is, heeft het geen invloed op de bonus/malus.
11 jaar geleden
De fietsers/voetgangers zijn volgens de wet beschermt. Dit betekend dat je in bijna alle gevallen inderdaat fout bent als je met hen in een ongeluk komt.
Als je het heel hard kan maken (onafhankelijke getuigen etc.) gooien ze het bij de verzekering op 50/50. Maar hiervoor moet je je zaak echt hard kunnen maken en dit is extreem lastig en vaak zelfs onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder beschermingsmiddelen - zoals bumpers of kreukelzones - krijgen fietsers, voetgangers en andere niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers na een verkeersongeval relatief vaak te maken met de langdurige gevolgen van letsel. De wetgever heeft daarom een regeling gemaakt (artikel 185 Wegen-verkeerswet) waarin deze groep verkeersslachtoffers hun kosten, verlies aan inkomen en andere schade door het ongeval voor een groot deel kunnen verhalen op de andere partij. Het gaat daarbij uitsluitend om aanrijdingen waarbij een kwetsbare verkeersdeelnemer wordt aangereden door een motorrijtuig (auto, motor, brommer). Voor het gemak duiden we in deze Rechtshulpwijzer de eerste groep met 'fietser/voetganger' en de tweede met ‘automobilist’ aan.

Verfijning regels
In rechterlijke uitspraken is bovenstaande regeling verder verfijnd. Daarbij is het volgende onderscheid van belang:
• Kinderen tot 14 jaar Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een fietser/voetganger jonger dan 14 jaar, is de eigenaar van het motorrijtuig nagenoeg altijd aansprakelijk voor alle schade die het kind oploopt.
• Personen vanaf 14 jaar Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een kwetsbare verkeersdeelnemer van 14 jaar of ouder, is de eigenaar van het motorrijtuig minimaal voor 50% aansprakelijk voor de schade die de fietser/voetganger oploopt. Dit geldt niet als de automobilist overmacht kan aantonen, maar in de praktijk is dit uitzonderlijk en zeer moeilijk te bewijzen. Deze 50% is een onder-rens.

Uiteindelijke schadevergoeding?
Bij een ongeval met een fietser/voetganger van 14 jaar of ouder gaat het vaak om de vraag hoeveel de automobilist moet bijdragen in de schade van de fietser/voetganger. Of deze meer krijgt dan 50% vergoeding hangt af van de verkeersfouten van beide partijen en van de 'billijkheid'. De automobilist moet de fouten van de fietser/voetganger aantonen.

Meer kun je lezen in de bron. De automobilist is dus altijd voor minimaal 50% aansprakelijk. Verantwoordelijk is niet het goede woord.