Welke bont soorten mage je vrij van buiten europa importeren?

Mede door de duurzaamheid en dat het tijdloos is, hebben mijn man en ik besloten om bont te gaan dragen.
Ik was snel klaar heb een dikke maand geleden een mooie bontjas gekocht in Italy, waar nog veel bont winkels zijn. Echter een mooie bontjas voor mannen is niet te vinden in Europa, na lang zoeken hebben wij een mooie coyote bontjas gevonden op internet, maar die moeten wij invoeren. Daarom mijn vraag is coyote bont vrij in te voeren of staat het verboden ( sommige bontsoorten mag je niet invoeren heb ik begrepen )

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
tinus1969
4 jaar geleden
Wat je in ieder geval NIET mag importeren is bont van bedreigde diersoorten.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
waarom neem je geen leren jack. dat is minder erg dan bont
Rieneke1
4 jaar geleden
Mooie dieren en lelijke mensen dragen bont. En met lelijk bedoel ik van binnen en van buiten.
paulus811
4 jaar geleden
1-0 voor Rieneke1. Dat vel is voor een dier, niet voor jou. En hou op met dat geklets over duurzaamheid.
Pieterke
4 jaar geleden
Jammer dat jullie besloten hebben voor echt bont te gaan. Er is ook heel mooi en goed namaakbont te koop.
Z512099
4 jaar geleden
Ik mag er niet aan denken dat in China dieren levend gevild worden hiervoor, als je dat weet moet je toch minstens een schuldgevoel hebben...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@reageerders, het gaat ons erom dat het duurzaam is en tijdloos en je hebt in bepaalde gebieden waar een overschot is aan dieren en waar vrij op gejaagd mag worden om de populatie in de hand te houden. Mijn bontjas is van vossenbont, er zijn teveel vossen dus wat is er nu niet beter om als ze afgeschoten zijn er mooie jassen van te maken, als ze toch al dood zijn. En bont gaat erg lang mee is duurzaam een vriendin van mij heeft een nerts jas geërfd is ( volgens de labels ) gemaakt in 1953, herenigen wat er aan mankeerde was dat er een zoom in de mouw los zat, die heeft ze laten herstellen, maar verder was de nerts jas nog erg goed en netjes, of hij zo uit de winkel komt en het model is tijdloos. En dat past precies in onze straatje dingen kopen die jaren mee gaan, wij rijden bijvoorbeeld ook in een Volvo auto uit 1988 op gas deze is niet stuk te krijgen, en wij kiezen ook echt wel bewust voor echt bont
Rieneke1
4 jaar geleden
@BarbaraVos, vossen hoeven niet afgeschoten te worden omdat het er teveel zouden zijn, dat zijn jagerspraatjes. Lees eens hoe het gaat in Luxemburg, waar de vossenjacht al jaren is verboden en hoe dat heeft uitgepakt. Verdiep je ook eens in de ecologie, de levenswijze van vossen. Lees ook eens over de manieren waarop ze bejaagd worden, oa over de bouwjacht. Maar ik vermoed dat jouw jas gemaakt is van vossen die uit een pelsdierfarm komen en daar een ellendig kort leven hebben gehad. Ik denk echt dat je niet weet waar je het over hebt. En wat betreft de coyotes: lees het antwoord hieronder. Wil je werkelijk zoveel dierenleed sponsoren?

Antwoorden (2)

In Europa is er sinds 2008 alleen een importverbod op bont van honden en katten. Als het aan de publieke opinie lag, zou dit verbod voor alle bontsoorten gelden.

Dus goed nieuws! Je mag coyotebont importeren.
Coyotes worden niet gefokt. Het bont is altijd afkomstig van wilde coyotes die gevangen worden met behulp van wildklemmen. Zodra een dier in de klem trapt, kan het dier niet meer ontkomen. Totaal in paniek door de pijn en angst probeert hij dat meestal toch. Als het lukt los te komen, verliest het dier soms een poot en slaat zwaar verminkt op de vlucht. Het kan wel drie dagen duren totdat de jager terugkeert om de wildklem te controleren. Als er een coyote in zit slaat, schopt of schiet hij hem dood om zo de vacht zo min mogelijk te beschadigen. Een dier kan hier dus dagenlang in vast zitten met zijn poot, kaak of nek. Regelmatig knagen de gevangen dieren hun poot door om te ontsnappen. Daarnaast kunnen er ook andere dieren per ongeluk in een wildklem stappen. Per coyote vallen er dus nog eens één tot vier onbedoelde slachtoffers. Voor één bontjas zijn 10-15 coyotes nodig.
Veel plezier ermee.
.
Duurzaamheid
De verwerking van echt bont is zeer milieubelastend. Het verkrijgen en verwerken van bont gebeurt met agressieve chemicaliën en verfstoffen. De chemicaliën die nodig zijn voor het prepareren van bont zijn niet alleen milieuvervuilend maar kunnen ook schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Echt bont is dus niet duurzaam, maar wel duurzamer dan nepbont.
______

Ook huisdieren zoals honden en katten en bedreigde diersoorten trappen in coyoteklemmen en worden gedood:
https://thefurbearers.com/trapping-and-wildlife/trapping-incidents
SimonV
4 jaar geleden
Erna55
4 jaar geleden
Plus. Want dit beantwoordt de vraag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus, helemaal mee eens.
Het Coyote Bomberjack kan je gewoon bestellen bij Etsy welke ook in Nederland is gevestigd. Kost € 850,- excl verzendkosten.
De foto die jij plaatst is ook van het model van Etsy, dus je weet het wel.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken om import.
Toegevoegd op 22 november 2019 22:00: tekst