vriendin (19jaar) heeft schoenen gestolen politie werd erbij gehaald en heeft de schoenen betaald werd pv gemaakt verder niets kom dat op strafblad?

Toegevoegd na 37 minuten:
zij heeft alleen het bedrag van de schoenen betaald (40 euro) en ze heeft geen andere boetes moeten betalen en is alleen een PV opgesteld en is er voor de rest niets gebeurd het is alleen bij die PV gebleven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Pas als jou vriendin voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, dan komt dat op de strafblad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal juist. Wikipedia zit er hier duidelijk na. Op grond van het Besluit Justitiele Gegevens worden ook gegevens opgenomen van misdrijven zodra deze bij justitie in behandeling zijn genomen: "Met betrekking tot misdrijven worden als justitiële gegevens aangemerkt de in de artikelen 6 en 7 vermelde gegevens van zaken waarvan het proces-verbaal door het openbaar ministerie of de procureur-generaal bij de Hoge Raad op grond van artikel 76 van de Wet op de rechterlijke organisatie in behandeling is genomen."

Andere antwoorden (1)

Uw vriendin heeft zich schuldig gemaakt aan diefstal (310 Strafrecht). Dit is een misdrijf. Er is tegen haar proces-verbaal opgemaakt.

Als het haar eerste keer is zal zij een strafbeschikking krijgen. Een strafbeschikking houdt in dat er een boete opgelegd wordt door de officier van justitie. Als zij deze betaald is het afgedaan. Als zij het er niet mee eens is moet zij in verzet gaan om de zaak voor te laten komen bij de rechter.

Het transactiebedrag zal 170 euro zijn bij een diefstal t/m 50 euro. Vanaf 51 euro t/m 120 euro zal de boete 290 euro zijn. Daarboven staat er geen standaard bedrag voor.

Zij krijgt ook een aantekening in de justitiele documentatie. Zo heet het strafblad tegenwoordig. Deze aantekening blijft 20 jaar staan vanaf het moment dat de zaak is afgedaan (lees: betaald).

Dit kan in de toekomst voor problemen zorgen. Voor een VOG (verklaring omtrent gedrag) die tegenwoordig bij steeds meer werkgevers nodig is kan diefstal een probleem zijn. In het algemeen kijkt men 4 jaar terug, maar diefstal kan in bepaalde beroepen een extra risico betekenen waardoor langer teruggekeken wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij krijgt geen aantekening want zij is niet voor de rechter verschenen.
Pas als zij voor de rechter heeft gestaan en veroordeeld is krijgt ze een strafblad.
Er kan dus geen sprake zijn van een aantekening in de "justitiële documentatie" want deze documentatie bestaat niet over haar.
Ik maak tenminste op uit het verhaal van de vraagsteller dat het de eerste keer betreft.
Het PV wat is opgemaakt zal dan ook omdat er verder niets mee gebeurt worden vernietigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grond van het Besluit Justitiele Gegevens worden ook gegevens opgenomen van misdrijven zodra deze bij justitie in behandeling zijn genomen: "Met betrekking tot misdrijven worden als justitiële gegevens aangemerkt de in de artikelen 6 en 7 vermelde gegevens van zaken waarvan het proces-verbaal door het openbaar ministerie of de procureur-generaal bij de Hoge Raad op grond van artikel 76 van de Wet op de rechterlijke organisatie in behandeling is genomen."