Zijn er regels voor een caravan op eigen oprit? Hoe lang mag dat? En wat is normale 'wear en tear' voor een caravan?

Wij wonen in een twee-onder-een-kap-huis. Buren en wij hebben elk een eigen oprit tussen de huizen in. De oprit is net zo breed als de garages (3 meter per woning, samen 6 meter). Buren parkeren hun caravan op hun eigen stukje, maar pal langs onze oprit. Dit is heel lastig als je er naast moet parkeren en er ook nog met z'n vijven met de fiets langs moet.

Ik erger me nogal aan de heilige sleurhut, zeker omdat hij er vaak ook 2 weken achter elkaar staat en wij al die tijd heel voorzichtig moeten doen om geen krassen op dat ding te krijgen. Dat is nu dus gebeurd, ik heb met de autospiegel een minimaal krasje op de fonkelnieuwe caravan veroorzaakt (op het eerste gezicht zie je niks, als je goed kijkt is er een heel klein beetje lak van het bobbeltjesplaat af) en loop volgens buurman nu het risico dat ik op moet draaien voor het spuiten van de hele linkerkant van de hut. Hij ziet ook een deuk.

Heb ik grond om heel boos te worden of moet ik gewoon de knip trekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
50.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal per gemeente verschillen, hier is het op de openbare weg 3 dagen en op eigen terrein 3 weken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze gemeente :
Caravan parkeren op openbare weg, Samenvatting

U mag uw caravan of camper niet langer dan zeven achtereenvolgende dagen op de openbare weg laten staan. Ook aanhangwagens, vouwwagens en dergelijke mogen niet langer dan 7 achtereenvolgende dagen op de openbare weg staan. Over voorschriften voor parkeren op eigen grond niets kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer de kras eruit te poetsen en dan de vrede te herstellen .
Met een boze buurman naast jou is het niet prettig wonen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op de lak van bobbeltjes-aluminiumplaat van de caravan gaat poetsen dan krijg je blank metaal.
Zou ik dus niet doen.
Bovendien kun je de dan ontstane beschadiging niet meer verklaren als een ongelukje.
Dat is aan opzet grenzende onkunde.

Het beste antwoord

Of hij er nu terecht of onterecht staat, (het eea is geregeld in de APV van jouw woonplaats), als jij door jouw toedoen schade aanricht, dan ben jij de aansprakelijke voor de schade. Zelfs als die sleurhut een stukje op jouw grond staat.
Je moet het schadegebeuren los zien van het wel of niet mogen plaatsen van zo'n bak.

Maar goed, wel een beste zeikert die buurman.
Ik heb wel een tip voor je: Laat alles via jouw auto verzekering lopen en zeg tegen jouw buurman dat je sowieso er eerst een schadeexpert naar wil laten kijken. Mijn ervaring is dat mierenne*kers dan wel eens in willen binden. De autoverzekering is van toepassing want ondanks dat het eigen terrein is, is dit voor rij en ander wegverkeer een vrij toegankelijke plaats en je hebt de schade rijdend toegebracht.

En een tip voor als de sleurhut weg is, een laag hekwerkje precies op het midden plaatsen. ;-)

Sterkte met het geneuzel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Boos worden heeft geen zin, het is jouw fout hoe dan ook. Je moet wel even opletten met opgeven bij de verzekering, die zijn er nooit zo happig op als je iets aanrijdt wat zich niet op de openbare weg bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigen terrein betekent dat de caravan gewoon het gehele jaar daar mag staan. Vrees dat het de knip trekken wordt. Optie zou een kleine erfafscheiding kunnen zijn, maar daar heb je het gehele jaar last van.
Kijk eens met de buur of er niet een heel simpele tijdelijke stootstrip geplaatst kan worden op de hoogte van jouw portier op of tegen de caravan. Ik heb dit in mijn garage gemaakt van simpel en goedkoop piepschuim zodat ik mijn portier niet beschadig tijdens het uitstappen.