Hoe is de uitbetaling van smartengeld geregeld als de eis hoger is dan de dader kan betalen?

Ik lees net dat er in de zaak tegen Robert M. een zeer groot bedrag aan smartengeld wordt geeist. De schade zal de 1 miljoen overstijgen. Dat kan hij neem ik aan nooit ophoesten. Betaalt de staat hier dan aan mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker goeie vraag!

Antwoorden (2)

Laten we er allereerst duidelijk over zijn dat er een verschil is tussen de eis en het bedrag dat daadwerkelijk wordt toegekent. Oftewel, er kan een heleboel geeist worden, maar hier moet de rechter het ook nog mee eens zijn. In eerste instantie zal de schade worden verhaald op de dader of indien toepasselijk op een verzekeraar, indien dit niet mogelijk is komt men in aanmerking voor een schadefonds. In het geval van de genoemde casus zal dat het schadefonds geweldsmisdrijven zijn, hieronder vallen zedenmisdrijven;

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002979/geldigheidsdatum_16-03-2012

Er is een maximaal uit te keren bedrag waarvoor de slchtoffers in aanmerking kunnen komen.

Dus kort door de bocht, ja de staat betaald hier in bepaalde gevallen aan mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was net op radio 1, de advocaat van een groot deel van de slachtoffers vertelde dat het, als het aankomt op een smartengeldbedrag, betaald wordt door de staat maar dat de staat het 42 jaar lang mag verhalen op de dader. Kan hij niet betalen dan moet hij alleen daarvoor al langer de gevangenis in tot die 42 jaar dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tnx! Ik vraag me af of het met zo'n hoog bedrag dan ook niet gewoon een manier is om hem langer vast te kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dat is ook wel wat hij indirect insinueerde hoor. Het gaat die mensen helemaal niet om het geld maar dat dit man zolang mogelijk NIET vrij rond loopt.