Is het toegestaan een politieuniform te maken en te dragen?

Ik wil graag de grapjas (of beter grapkostuum) uithangen maar ik wil eerst zeker weten of er geen wet bestaat die daar een straf voor oplegt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Antwoorden (2)

zover ik weet via de carnavals vereniging is het niet toe gestaan om een officieel uniform die de politie nu draagt exact na te maken en te dragen, er moet duidelijk verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is niet toegestaan een politie uniform te dragen met daarop logo en bv arrestatieteam van de politie te dragen.
Dit gezegd hebbende is het dus aan jou zelf @Toverbol of je een herkenbaar NEP politie uniform maakt en draagt. Dat mag dus wel.
Neem andere belettering en andere benamingen bv POOLISIE ipv politie of verzin iets anders waardoor het meteen duidelijk is dat het niet echt kan zijn. Daar gaat het om.

---Je mag je niet uitgeven voor politie agent(e) in uniform.---

Kortom: niet namaken maar dus zelf een pak maken , met bv grappige teksten en in een gekke kleur , als het maar niet op een echt politie uniform lijkt.
N.B. Ook een oud politie uniform is verboden te dragen. Wij -het publiek- herkennen dat niet meteen als verouderd en zien het dus gewoon als uniform.
.
Huisstijl - uit de bron
Bij de huisstijl van de politie denken de meeste mensen direct aan ons logo, aan de striping op de politieauto’s en aan het ‘wybertje’ aan de gevel van onze politiebureaus. Maar er is meer: we hebben allemaal dezelfde politie-uniformen, zelfs een eigen lettertype, één website, briefpapier en nog veel meer. En al deze zaken die ons zo herkenbaar maken, noemen we ‘de politiehuisstijl’. Deze politiehuisstijl is wettelijk beschermd zodat anderen er niet zomaar gebruik van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Let op: je UITGEVEN voor een agent(e) mag niet. Dus ook met een heel erg neppak mag je niet mensen serieus laten denken dat je een échte agent(e) bent. Óók niet "voor de grap"