Ben je verplicht iets te bestellen in een restaurant?

Hoe zijn de regels/wet?
Moet je iets bestellen of mag je ook alleen maar zitten aan een tafel en bv wat lezen en later weer weggaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Antwoorden (2)

Over het algemeen wordt van bezoekers wel verwacht dat zij iets (te eten of te drinken) bestellen in een restaurant. Daarvoor is een restaurant immers bedoeld. Verplicht is het niet, ook niet wettelijk, maar een restauranteigenaar kan bezoekers op ieder moment weigeren, of ze verzoeken het restaurant te verlaten. Een restaurant is geen openbare ruimte. Daar komt bij dat een restauranteigenaar graag geld wil verdienen aan het restaurant: het is per slot van rekening een commercieel bedrijf. Soms hangt er in een restaurant een bordje waarop staat vermeld dat men verplicht is een consumptie te bestellen om zo de verkoop van eten en drinken te stimuleren.

Overigens zal een restauranteigenaar waarschijnlijk niet iemand uit zijn zaak zetten als anderen in het gezelschap van die persoon wel iets bestellen.

Jaren geleden waren de stationsrestauraties, de restaurants op stations, plekken waar men wel kon zitten zonder iets te bestellen. Tegenwoordig zijn ook de stationsrestaurants commercieel en wordt er van iedereen verwacht dat hij of zij iets bestelt.
Antoni
5 jaar geleden
Nee, dat is niet wettelijk verplicht als je onaangekondigd binnenkomt. Maar als je besluit te blijven dan is het wel moreel verplicht - het maakt niet uit wat je bestelt: een drankje of één of meer gerechten. Je kunt het restaurant niet beschouwen als jouw huiskamer: je maakt gebruik van de diensten en faciliteiten van een professional en dus moet je daarvoor betalen. De schoorsteen moet roken!