Wie is er aansprakelijk voor mijn litteken en wordt dit vergoed?

Donderdag avond speelde ik een hockey wedstrijd, uit, tegen Amerongen.
Eind eerste helft slaat een meisje vol haar backhand (gemikt op goal) op mijn voorhoofd. De bal kwam links op mijn voorhoofd en nu zitten daar 5 hechtingen in.
Dit wordt dus een flink litteken waar ik voor de rest van mijn leven mee zal rondlopen.
Vandaar nu mijn vraag, is dit meisje aansprakelijk voor het (onopzettelijk) creëeren van blijvend letsel? En, kan zal zij hiervoor moeten opdraaien?
Ik wil namelijk erg graag dat dit litteken zo min mogelijk gaat opvallen dus dat wordt smeren met crèmes ect.
Deze kosten natuurlijk wel geld en ik vraag mij af of ik recht heb op een schadevergoeding?

Kan iemand hier wat meer over zeggen? We zijn allebei ingeschreven bij de hockeybond en het ging dus per ongeluk, maar zij is niet degene die met een snee van circa 5 cm op d’r hoofd rond loopt straks......

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
ronron1212
4 jaar geleden
Nee dat kan je niet het is een sport en daarbij gebeuren ongelukken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alleen al door te spelen aanvaard je het risico van letsel.
Niet fijn op je voorhoofd, maar had ook vol op je mond terecht kunnen komen. Onverdoofd hechten van je lippen , kan ik je vertellen , is niet prettig. :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee. Risico van sport. Je zegt zelf al dat er geen opzet in het spel was.

Antwoorden (1)

Niemand is aansprakelijk, in dit geval. Je moet zelf voor de kosten opdraaien. Zie ook onderstaande quotes uit de bron:

Het Gerechtshof in Den Haag heeft eind juli 2017 een 23-jarige amateurvoetballer veroordeeld tot een werkstraf van 100 uur omdat hij tijdens een voetbalwedstrijd met een sliding opzettelijk zwaar lichamelijk letsel (dubbele beenbreuk van het linkerbeen) toebracht aan een tegenstander. “Bij het maken van een slidingtackle neemt de speler bewust het risico dat hij zijn tegenstander raakt en/of ten val brengt”, oordeelde het Gerechtshof. De voetballer had hiermee opzettelijk zijn tegenstander mishandeld.

Niet elk voorval met letsel op het sportveld leidt direct tot strafvervolging of aansprakelijkheid. Er geldt binnen sport- en spelsituaties een zogeheten verhoogde drempel voor aansprakelijkheid. In het gros van de gevallen is toch vaak sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Denk aan twee voetballers die tegelijkertijd naar de bal springen om te koppen en daarbij met de hoofden tegen elkaar komen. Wanneer dan één van beiden letsel oploopt, zal niet snel aansprakelijkheid worden aangenomen, het was immers een ongelukkig toeval dat één van de spelers letsel opliep.

Maar wanneer ben je dan wel aansprakelijk of strafbaar op het sportveld?

Opzettelijk toebrengen van letsel op het sportveld is in beginsel onrechtmatig. In het strafrecht kan dat leiden tot strafvervolging en bijvoorbeeld een taakstraf en in het civiele recht tot aansprakelijkheid en een verplichting tot schadevergoeding aan het slachtoffer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ https://www.usa-advocaten.nl/dienstverlening/overige-ongevallen/sport-en-spel/
De drempel zal niet snel worden overschreden. In een hockeywedstrijd is de hockeystick een aanvaard onderdeel van de sport.
Wat mij betreft valt er niets te halen.