Vallen parkeerplaatsen die speciaal voor vrouwen bedoeld zijn onder discriminatie?

In Duitsland heb je vaak parkeerplaatsen waar iets bij staat dat ze vrijgehouden moeten worden voor vrouwen. Ik vraag me af of dit niet onder discriminatie valt. Ik maak er namelijk uit op dat vrouwen moeite hebben met parkeren en daarom een speciale parkeerplaats krijgen. Dit zou dus betekenen dat er vanuit wordt gegaan dat vrouwen minder goed zijn in iets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
j5m
12 jaar geleden
Dat is ook mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh echt... dat heb ik nooit geweten. weet ik dat ook weer ;) bedankt allebei
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gelijksoortige opmerking: bij sommige discotheken hebben vrouwen gratis entree

Antwoorden (6)

Als je iets verder kijkt dan je neus lang is zie dat het parkeerplaatsen zijn die vlak bij de ingang zijn. Dan hoeven vrouwen niet zolang te lopen naar hun auto met name in het donker. Daar zijn ze voor en niet voor makkelijker parkeren. Dus het valt niet onder discriminatie. Wel onder veiligheid wat, helaas, in sommige gevallen moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is geen discriminatie. De parkeerplaatsen zijn extra verlicht en dicht bij de uitgang voor extra veiligheid van de dames.

Een herentoilet is toch ook geen discriminatie voor de dames? Om over een MANdarijn nog maar te zwijgen...
12 jaar geleden
Heel toevallig zagen wij dat gister ook in duitsland. Mijn man moest er gelijk un foto van maken omdat hij het wel heel erg grappig vond. Nou, wat un lol zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag ik laatst ook in België op de parking can Carrefour. Speciale parkeerplaatsen vlakbij de ingang voor 'mama en haar baby'. Een week later zag ik 'mama' en 'haar' doorgestreept met viltstift en onderaan 'papa' en 'zijn' baby. Lichte maar grappige vorm van discriminatie zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen sprake van discriminatie als de regel die toegepast is voldoet aan 2 voorwaarden: ze moet objectief en relevant zijn.
Objectief: zeker want het onderscheid tussen en man en een vrouw is vrij duidelijk.
Relevant: wellicht kan met statistieken aangetoond worden dat vrouwen inderdaad meer slachtoffer zijn van criminaliteit wanneer ze verder geparkeerd staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat veel vrouwen het niet prettig vinden om 's avonds in het donker over een (afgelegen) parkeerplaats te lopen, zijn die parkeerplaatsen er. Er is dus geen sprake van discriminatie! Het gaat om het geven van een gevoel van extra veiligheid.