Als een persoon ziek is geworden na het bezoeken van een restaurant, is hier sprake van Force majeur?


....mocht deze persoon het restaurant aanklagen, kan het restaurant dan zeggen dat er sprake is van Force Majeur?

Toegevoegd op 23 mei 2018 15:48: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Het restaurant kan zich altijd beroepen op overmacht, echter zal de klager eerst met bewijzen moeten komen dat het voor 100% zeker is dat het ziek worden is gekomen door toedoen of een handeling van het restaurant. Mocht dat zo zijn en is de klager de enigste die ziek is geworden van het voedsel kan het restaurant met succes zich beroepen op overmacht.

Nee. Een restaurant is aan te klagen als zij de oorzaak zijn van bijvoorbeeld een voedselvergiftiging. Ze kunnen dan wel overmacht aanvoeren, maar dat houdt geen stand. https://www.letselschadespecialist.nl/letselschade-en-schadevergoeding-door-voedselvergiftiging "" Aansprakelijkheid letselschade door voedselvergiftiging Als de NVWA zal nauwkeurig de besmettingsbron onderzoeken. Soms is het zo dat een bedrijf of leverancier aansprakelijk is voor het ontstaan van de voedselvergiftiging en letselschade. Als dit zo is kunt u de verantwoordelijke partij aansprakelijk houden voor uw letsel en heeft u recht op een schadevergoeding. De schadevergoeding is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie en de ernst van de gevolgen van de voedselvergiftiging. "" Als het blijkt dat het onhygiënisch is in de keuken, is overmacht ook een onjuist excuus.

Een voedselvergiftiging is een gevolg van het eten van voedsel dat besmet is met bacteriën of giftige stoffen die door bacteriën zijn gemaakt. Besmetting van voedsel is vaak een gevolg van slechte hygiënische omstandigheden in de keuken. Als u ziek wordt na het restaurantbezoek is de restauranthouder aansprakelijk. Hij gaat met de klanten een resultaatsverbintenis aan om onschadelijke maaltijden te serveren. U hoeft zelf niets te bewijzen, de bewijslast ligt bij de restauranthouder. De gast dient de klacht eerst bij het restaurant in te dienen. Daarna kan men om duidelijkheid te krijgen over de aard en de ernst van de voedselvergiftiging direct contact opnemen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en hen verzoeken nader onderzoek te doen. Er kunnen monsters genomen worden van voedselresten bij het restaurant nemen om te bepalen of, en zo ja, welke bacteriën/virussen er verantwoordelijk zijn voor de vergiftiging. Contact opnemen met de NVWA kan door middel van het klachtenformulier. Als blijkt dat de schuld bij de restauranthouder ligt kan de gast een schadeclaim indienen van de eventuele medische kosten en minimaal terugbetaling van de maaltijd eisen. De schadevergoeding is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie en de ernst van de gevolgen van de voedselvergiftiging. De gast moet wel bewijzen door middel van de rekening of via getuigen dat hij er op dat bepaalde tijdstip heeft gegeten. Er dient ook een medische verklaring te worden overgelegd van een arts die is geraadpleegd. Een restaurant kan zich niet beroepen of force majeur, dat zou zoiets zijn als : pech gehad, het was toevallig die dag zeer zwoel en bederfelijk weer. Het eten is in goede staat geserveerd, maar het bedierf al als het twee minuten te lang op uw bord lag. (het is maar een voorbeeld) Het is altijd lastig vast te stellen dat u ziek bent geworden van het eten in een of ander vies restaurant, maar dat is niet het probleem van de gast. Het Burgerlijk Wetboek neemt in zulke gevallen de consument in bescherming. Kort gezegd: De consument heeft gelijk tenzij het tegendeel bewezen kan worden en dat is het restaurant. Uw klacht moet wel ter goede trouw zijn anders is de klager weer terecht strafbaar. Hem kan dan laster of erger nog, valsheid in geschrifte ten laste gelegd worden. De gehele klacht dient te allen tijde op waarheid te berusten. https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi5cg77jezsa zie art 195 lid 1 en 2 van het BW Boek 6

Toegevoegd op 23 mei 2018 18:41: tekst
Bronnen:
https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/AA_Keuze_k...
https://www.labellord.eu/nl/blog/over-voed...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100