Als je kritiek hebt op de info die een organisatie geeft, op haar website bijvoorbeeld, is daar dan ook een commissie voor waarbij je dan terecht kan?

Er is een bepaalde organisatie, die als doel heeft mensen voor te lichten over een bepaald onderwerp. Ik persoonlijk vind wel, dat ze dat te eenzijdig doen. Is er dan een soort commissie of iets dergelijks, waarbij je dan met die opmerking terecht kunt? Dan kan die misschien kijken of die kritiek terecht is... (Ik bedoel: wat reclames op TV betreft, heb je toch ook de Reclame Code Commissie, waarbij je het kan melden als je een reclame bijv. te misleidend vindt? Kan dat misschien ook met info op websites)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
9 jaar geleden
Welke reactie gaven de makers van de website op jouw kritiek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als je die kritiek aan hunzelf zou vertellen, zouden ze dat dan serieus nemen? (Ja, sorry, ik weet dat het een hele domme vraag is, en ik bedoel het ook absoluut niet onaardig ofzo. Maar ik moest dat gewoon even kwijt).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het is wel netjes kritiek eerst te bespreken met de betrokkenen vóórdat je er derden bij gaat betrekken. De vraag van Antoni is dus een legitieme vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat klopt inderdaad ook wel. Zo had ik het nog niet bekeken. Dan ga ik dat eerst doen.
Antoni
9 jaar geleden
Een commissie of organisatie zou je waarschijnlijk hetzelfde vragen of verzoeken: Bespreek je klacht eerst met de makers van de website.

Het beste antwoord

Er is geen algemene commissie o.i.d. speciaal voor "Voorlichting". Sommige organisaties geven ook heel bewust en openlijk eenzijdige informatie.

Je kunt van de jagersvereniging nou niet verwachten dat ze erg opkomen voor die konijntjes die ze afschieten. Ze hebben er wel (een politiek verantwoorde) mening over, maar ze zien het niet als hún taak om daar voor op te komen. Aan de andere kant van de streep staan dierenwelzijnsorganisaties als Wakker Dier. Die nemen het voor het konijn op en zitten juist de jagers zoveel mogelijk dwars.

Zou houden we de balans. Als jij het met een organisatie niet eens bent, dan staat het je vrij een tegengeluid te laten horen en aandacht te vragen voor jouw standpunt. Dat mag je alleen doen, maar ook samen met een organisatie.

Er zijn een paar terreinen waar je wél wat meer kunt. Maar aangezien je geen hint geeft over het onderwerp kan ik alleen maar reden.

Voor zaken op het gebied van discriminatie zou je naar de commisie gelijke behandeling kunnen gaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commissie_gelijke_behandeling

Voor reclame, dat gaf je zelf al aan, bestaat een reclame-code commissie
https://www.reclamecode.nl/

Voor zaken tussen overheid en burger is er de Nationale Ombudsman
https://www.nationaleombudsman.nl/?gclid=CLW_3dDAs8ECFYzMtAodRUIAwQ

En zo zijn er nog wel een paar...
Ozewiezewozewiezewallakristallix