Is geld namaken _op zich_ strafbaar?

Dit klinkt misschien als een domme vraag, want we hebben de wet op de valsemunterij.

Maar daar lees ik: "Hij die opzettelijk als echte en onvervalste...uitgeeft muntspeciën of munt- of bankbiljetten die hij zelf heeft nagemaakt of ..., of deze, met het oogmerk om ze als echt en onvervalst uit te geven of te doen uitgeven, ontvangt, zich verschaft, in voorraad heeft, vervoert, invoert, doorvoert of uitvoert, wordt gestraft met ..."

Ik lees daar niet meteen in dat als iemand dat "oogmerk" niet heeft, en/of niet net doet of het om echt geld gaat, hij ook strafbaar is.

Dus stel, ik heb een klein drukkerijtje, en als 'proeve van mijn bekwaamheid' maak ik een aantal biljetten na, niet van echt te onderscheiden, die ik tentoon stel. Ik vertel erbij dat dit geen echte biljetten zijn, en ik daag mensen uit om ze van echte biljetten (die ik ter vergelijking ook ter hand stel) te onderscheiden. Alles natuurlijk streng gecontroleerd zodat niets mijn drukkerij kan verlaten. Ook verklaar ik uitdrukkelijk dat ik niet van zins ben ooit dergelijke biljetten in omloop te brengen en dat bevoegde instanties ten allen tijde welkom zijn voor controles.

Ben ik dan strafbaar? (Even afgezien van het feit dat dit geen bijster verstandig idee is.) Zo ja, hoe wordt dit juridisch gemotiveerd?

(dit is overigens een puur hypothetische vraag, ik weet niets over druktechnieken :) ).

5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
erotisi
5 jaar geleden
ten toon stellen is iets anders dan uitgeven, dus strikt genomen is dat niet strafbaar.
SimonV
5 jaar geleden
In België is namaken strafbaar.
In Nederland lijkt dit pas strafbaar "met het oogmerk om ze als echt en onvervalst uit te geven". http://www.rechtswijzer.be/het-recht/strafrecht/overzicht-van-misdrijven/misdrijven-tegen-de-openbare-trouw/valse-munt
SentWierda
5 jaar geleden
Als je je wilt indekken tegen strafrechtelijke vervolging, maak dan gebruik van een watermerk of van grote diagonale letters die een woord vormen: SPECIMEN
Ook een manier om je in te dekken tegen strafvervolging: aan één kant bedrukken.
En nog een manier, die ooit door het ministerie van justitie is voorgesteld: een hoek afknippen van de bankbiljetten. De benzinemaatschappij Q8 heeft ooit bankbiljetten van de zogenoemde Q-munt laten maken en toen is door het ministerie voorgesteld een hoek af te knippen. Q8 heeft dat niet gedaan maar de biljetten aan één kant bedrukt.
SimonV
5 jaar geleden
Geld namaken lijkt me in ieder geval strafbaar vanuit het oogpunt van het auteursrecht.
"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld. "
LeonardN
5 jaar geleden
@SimonV Zo lang het bij een kopie blijft die je niet verkoopt/publiceert is dat ook geen probleem. https://blog.iusmentis.com/2014/01/27/mag-ik-een-foto-naschilderen-en-op-facebook-zetten/ aschilderen voor je eigen oefening of studie mag, ook zonder toestemming. Dat staat in artikel 16b Auteurswet, dezelfde regeling die ook het downloaden* van muziek of films toestaat. Maar zo’n thuiskopie mag niet worden gepubliceerd of gedeeld met anderen. *Oudere tekst, downloaden bleek als enige niet te mogen, je kan daarvoor beter thuiskopie lezen.
SentWierda
5 jaar geleden
Het bovenstaande antwoord was niet bedoeld als antwoord maar als reactie. Excuses.
SentWierda
5 jaar geleden
Het probleem zit niet alleen in het namaken van biljetten.
Sinds jaar en dag gebruiken adverteerders een methode die hierop lijkt: zij beelden een bankbiljet af in een advertentie in krant of tijdschrift. Levensecht, exact 100%. Dus niet een verkleining (50%) of een vergroting (200%).
Zo levensecht dat handige knutselaars er een levensecht bankbiljet kunnen maken. De Nederlandse Bank probeert al jaren deze methode dwars te zitten omdat het geld namaken stimuleert. Vandaar dat tegenwoordig bankbiljetten niet op 100% worden afgebeeld.

Het beste antwoord

als je goed leest ben je pas strafbaar als je geld namaakt met het oogmerk dat voor echt uit te geven. In de praktijk zal de rechter eisen dat je overtuigend aantoont dat dat niet je bedoeling was, en dat is best wel lastig.
Maar er is ook een europese verordening van toepassing, en daarin is het wat scherper geformuleerd. Geld namaken mag niet. Punt.
Zie art. 1-2a.
Grapje: jaren geleden waren er in Brabant briefjes van 20 gulden in omloop. Dat was voor de politie nog een probleem, want dat was niet nagemaakt. Er bestonden immers helemaal geen briefjes van fl. 20,--.
teusvh
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord. Overigens vraag ik me het bij deze Europese bepaling nog steeds af. Immers staat ook daar: "iedere _bedrieglijke_ vervaardiging" (engels: fraudulent). Is het bedrieglijk als ik mensen er meteen bij vertel dat het geen echte zijn? Maar ik ben het met je eens dat de marge hier aanzienlijk krapper lijkt, en sowieso lijkt het me haast onmogelijk om een rechter de garantie te kunnen geven dat dergelijke biljetten nooit voor dat doel gebruikt zullen (kunnen) worden.