Watvoor advocaat moet ik hebben wanneer ik ben opgelicht door autogarage?

Zojuist bij verkoop van mijn auto is gebleken dat de kilometerstand is teruggedraaid. Dit bleek uit de NAP gegevens. De autogarage waar ik de auto vandaan heb zal dit hebben gedaan gezien de gegevens. Ik ben dus opgelicht, wat kan ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe lang is het geleden dat je zelf de auto kocht?
Antoni
8 jaar geleden
Ja, als jij zelf die auto jaren geleden hebt gekocht (en nu verkoopt), is er waarschijnlijk weinig meer te doen aan de (vermeende) oplichting. Je auto zal nu waarschijnlijk voor minder (kunnen) worden verkocht dan waar je op had gehoopt. Op https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/kilometerstand-fraude/ kan je zien welke stappen je precies kan ondernemen als de oplichting recent is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me moeilijk te bewijzen. Je zou het zelf ook gedaan kunnen hebben als je de auto een tijdje in je bezit hebt gehad.

Antwoorden (2)

Op dit moment -ik begrijp dat je nog geen contact hebt gehad met de garage over de vermeende oplichting- hoeft er nog helemaal geen advocaat te worden ingeschakeld.

Het is het verstandigst eerst de garage je probleem voor te leggen en neutraal te vragen wat er precies aan de hand is. Misschien is er een fout gemaakt die eenvoudig kan worden opgelost.

Als de garage met opzet een fout heeft gemaakt, kan je de garage officieel in gebreke stellen. Dit kan je het beste doen met een aangetekende brief waarin je aangeeft wat er verkeerd is gedaan en wat je verwacht van de garage om het probleem op te lossen. Vermeld hierbij een tijdsperiode waarin je verwacht dat het probleem wordt opgelost.

Pas als hierna geen oplossing is gevonden, zou je kunnen overwegen een advocaat in te schakelen. Een advocaat kan je vinden via www.advocatenorde.nl. Voor de procedure tot het moment van het inschakelen van een advocaat kan je terecht bij een Juridisch Loket en op de website van het Juridisch Loket, bijvoorbeeld voor voorbeeldbrieven van een ingebrekestelling: www.juridischloket.nl.
Antoni
8 jaar geleden
Het terugdraaien van de kilometerteller is sinds kort een strafbaar feit.
De maximum straf die hier op staat is een jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie.

Je hoeft dus niet naar een advocaat te gaan maar je kunt naar de politie gaan en aangifte doen.

Het is natuurlijk altijd beter, om eerst met de verkoper bekijken of je deze zaak in onderling overleg kunt oplossen.

Dit overleg zou ik schriftelijk voeren dan ligt goed vast wat wordt beweerd.
Dus niet op zijn kantoor of telefonisch, dan kun je verzanden in welles, nietes.