Mag een tattoo die ik zelf getekend heb, worden verkocht aan een ander? (door de tatoeëerder)

Ik heb een aantal jaar geleden een tattoo getekend voor mijn broer. De tatoeëerder heeft er een foto van gemaakt, voor zijn portfolio. Maar er zijn nu een aantal mensen die diezelfde tattoo hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Je hebt gewoon copy right op je afbeelding. Dus nee, de tattoo artist had dit niet zomaar mogen gebruiken. Op dezelfde manier dat iemand ook niet zomaar een tekening van jou mag gebruiken voor zijn eigen website bijvoorbeeld zonder hier toestemming voor te hebben.

Voor de nachtwacht is dit anders, copyright vervalt (uit mijn hoofd) 50 jaar na de dood van de auteur.

Dus nee, dit mag niet.
Maar, het is wel heel lastig er iets aan te doen. Je kunt ten eerste de voorwaarden van de tattooeerder opvragen, misschien staat daar wel in dat hij wel automatisch de rechten krijgt van een zelf gemaakte tekening. Zelfs als dat niet zo is wordt het erg lastig hier iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, daar kun je wettelijk niet veel aan doen... je mag zelfs de Nachtacht van Rembrand op je rug laten tatoeëren...

Het is natuurlijk niet leuk om te merken dat je tattoo niet meer exclusief is, maar, je kunt het ook als een compliment zien voor je ontwerp....
Als het nog eens voor komt, kun je wel van te voren aangeven bij de tatoeëerder dat je niet wilt dat hij jouw tekening nogmaals gebruikt... en/of geen foto van laten maken...of van te voren afspreken dat hij je wat betaalt voor elke tattoo die hij naar jouw ontwerp zet...(nu heb je onderhandelmateriaal, omdat je tattoo ontwerp populair blijkt te zijn...)
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tenzij je er patent op aanvraagt..
of de tatoeëerder er op aanspreekt.
ik zou in contact met hem gaan
hoop echt dat het wat oplevert.
tenslotte is het jouw idee.

het enige aardige is dat je tekening dermate gewaardeerd wordt, dat anderen er ook mee lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 er kan alsnog patent op gevraagd worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Patent kun je niet vestigen op een afbeelding (dit is geen uitvinding), hier rust auterusrecht op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goh, wist ik niet Johan.
Je moet wel de auteursrechten op laten nemen. Anders kan je niet bewijzen dat het jou ontwerp is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een vervaardigde afbeelding rust van rechtswege het auteursrecht. Art 1 Aw kent een maker van een werk van kunst het uitsluitende recht om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen. Een werk is volgens art 10 Aw ieder voortbrengsel op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst, of op welke vorm het ook tot uitdrukking is gebracht. Wel is nodig dat het werk een zekere creativiteit vertoont. Verveelvoudiging is iedere vorm van reproduceren, dus ook een tattoo.

Je tattoo mag dus niet door derden gebruikt worden zonder jouw toestemming en een inbreuk hierop is onrechtmatig. Je kunt zelfs het geld wat verdient is als gevolg van de inbreuk opeisen (art 28 Aw).