Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik een terrein betreden als het toelatingsbordje heel slecht is aangegeven?

Ik wou vanmiddag enkele fotos nemen van een oud gebouw. Wat later komt een man die zegt dat ik geen toelating heb om
Fotos te nemen en het terrein te betreden. Ik vraag hem onder andere of het terrein in zijn bezit is en zegt van niet. Op het terrein zijn nieuwe wegen aangelegd en staat een vervallen gebouw. Wellicht komt er een nieuwe wijk. De man die me aansprak zei dat er een bord stond met verboden toegang. Echter heb ik het bord nadien gezien maar het was in erg slechte staat en bovendien onleesbaar want het stond ondersteboven en op een slechte plaats tussen de struiken. Heeft die man wiens terrein het niet is het recht mij weg te sturen? En wat is het bewijs?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Op grond van artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht, is het verboden je op eens anders grond te bevinden, terwijl de toegang tot die grond je door de rechthebbende op blijkbare wijze is verboden.

Voor een strafbare overtreding van artikel 461 moest het natuurlijk wel kenbaar zijn dat de toegang verboden was. Dat impliceren de woorden 'op blijkbare wijze' in het wetsartikel. Bij de beantwoording van de vraag of daaraan voldaan is, moet gekeken worden naar de omstandigheden van het geval. Daar is dus niet in algemene zin iets over te zeggen, de rechter bepaalt dat van geval tot geval.

Indien het bord inderdaad redelijkerwijs onmogelijk te zien/lezen was en jij ook geen (enkele) andere reden had om te vermoeden dat de toegang voor onbevoegden verboden was (bijvoorbeeld door een afgesloten hek om het terrein), dan ligt het in de rede om aan te nemen dat je in die zin geen overtreding hebt begaan.

Een persoon die niet de rechthebbende van de grond is, heeft dan ook geen bevoegdheid om je weg te sturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding