Kan een stelling in een AV die tegengesteld is aan de Nederlandse wet toch rechtsgeldig zijn?

Neem koopovereenkomsten en wat Marktplaats stelt in haar voorwaarden:

https://www.marktplaats.nl/i/help/over-marktplaats/voorwaarden-en-privacybeleid/algemene-gebruiksvoorwaarden.dot.html

"5. Biedingen zijn niet bindend
5.1. Tenzij in deze Gebruiksvoorwaarden anders is geregeld, is een bod op een product of dienst in een Advertentie niet bindend. Een Adverteerder is niet verplicht een dergelijk (redelijk) bod te accepteren. Indien een dergelijk bod door een Adverteerder wordt geaccepteerd, verplicht dit de bieder niet tot aankoop."

Wat haaks staat op:
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel217
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten Artikel 217
1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Kan Marktplaats de wet buigen door dit in hun AV te melden?

LeonardN
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
SimonV
6 jaar geleden
"Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan": bij Marktplaats heeft een aanbod een wat ruimere betekenis. Iedereen kan biedingen doen zonder hieraan gebonden te zijn.
De verkoper moet eerst een bevestiging ontvangen dat bod van koper nog steeds geldt. Dan is er volgens mij pas sprake van een overeenkomst en geldt de wet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Dit geschied vormvrij. Dus uitgaande van de wet, is er sprake van een overeenkomst zodra een via Marktplaats gedaan bod wordt aanvaard. Wat zeggen de Algemene Voorwaarden van Marktplaats nu: Ondanks aanbod en aanvaarding, is de bieder niet verplicht tot aankoop. Echter, die aankoop is reeds rond, want er is een rechtsgeldige koopovereenkomst. Een een koopovereenkomst impliceert nu juist wederzijdse, afdwingbare verplichtingen. Deze bepaling, op deze manier geformuleerd, zegt dus ongeveer helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is de vraag niet. Je haalt het Hofland/Hennis arrest aan, waar inderdaad in is bepaald dat een advertentie een uitnodiging tot onderhandelen is. Dus als ik reageer op een advertentie dat ik het product graag wil kopen voor 100 euro, is er nog geen overeenkomst tot stand gekomen. Echter, mijn reactie geldt in dat geval als aanbod in de zin van artikel 6:217 BW. Indien dat aanbod door koper wordt aanvaard, is er sprake van een koopovereenkomst. Hofland/Hennis heeft evenwel niets met het al dan niet bindend zijn van biedingen te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De discussie was interessanter geweest indien er had gestaan: Een via Marktplaats gedaan bod geldt niet als een aanbod in de zin van artikel 6:217 BW. of Indien een via de website van Marktplaats gedaan bod door een adverteerder wordt geaccepteerd, komt er geen overeenkomst tot stand. Hetgeen hele vreemde bepalingen zouden zijn, want dan zou er ongeveer geen enkele geldige koopovereenkomst meer tot stand komen via Marktplaats en zou men zich om de haverklap achteraf kunnen beroepen op een onverschuldigde betaling.
Computoon
6 jaar geleden
Een advertentie op Marktplaats geldt niet als een aanbod, maar als een uitnodiging om in onderhandeling te treden. Een beetje hetzelfde idee als wanneer je aan de verkoper van een huis de prijs biedt waarmee zijn makelaar adverteert. Dan hoeft de eigenaar ook niet te verkopen.

Antwoorden (2)

De gedachte dat algemene voorwaarden altijd rechtsgeldig zijn, is niet juist. Er zijn nogal wat bedrijven, kleine en grote, die zelf algemene voorwaarden 'bedenken' - vooral in hun eigen voordeel.
De Consumentenbond is niet blij met zulke algemene voorwaarden die 'onredelijke bepalingen' bevatten. 'Onredelijke bepalingen' kunnen door de rechter van tafel worden geveegd.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja. En niet zelden is de tekst van Algemene Voorwaarden veel te vaag. Zoals ook in dit geval. "... verplicht bieder niet tot aankoop". Tja, niet duidelijk wat er in juridische zin met 'aankoop' wordt bedoeld. Het sluiten van een koopovereenkomst wellicht, maar het sluiten van een koopovereenkomst is nooit verplicht. Een koopovereenkomst is óf tot stand gekomen, óf niet. En daaruit voortvloeiend kunnen partijen elkaar over en weer aan de verplichtingen uit de overeenkomst houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus er staat eigenlijk: bieder is niet verplicht een koopovereenkomst te sluiten.
Nee, inderdaad, dat noemt men het (civiele) autonomiebeginsel. Neemt niet weg dat een koopovereenkomst wel tot stand kan komen. Veel te abstract geformuleerd en daarmee dus ook nietsbepalend.
Het woord 'aanbod' uit de wettekst is niet hetzelfde als het 'bod' van Marktplaats! Aanbod geschied door de verkoper, een bod wordt gedaan door de koper.

Bij Marktplaats is sprake van een opeenvolging van zaken:

1. De verkoper plaatst een advertentie, al dan niet met vraagprijs of vaste prijs. Dit is nog geen aanbod in juridische zin, maar een 'uitnodiging tot onderhandelen'.
2. Koper doet een bod op het product. Ook dit is geen aanbod in juridische zin, het is onderdeel van de onderhandeling.
3. Verkoper accepteert het bod of doet een tegenbod. Nu kan wel sprake zijn van een aanbod, let wel: door de verkoper! Als koper 10 euro heeft geboden en verkoper gaat daarmee akkoord, dan doet de verkoper een aanbod om het product te verkopen voor 10 euro aan de koper met wie hij op dat moment in contact is.
4. De koper heeft nu alsnog de keuze om wel of niet voor 10 euro het product te kopen. Pas als de koper óók (nogmaals) akkoord gaat, is sprake van een overeenkomst.

Tot zover dus geen enkele onrechtmatigheid of onduidelijkheid wat betreft de AV van Marktplaats. Het wordt pas ingewikkeld als de koper of verkoper hierna toch van de koop wil afzien. In feite is er een koopovereenkomst gesloten, ook als dat mondeling of telefonisch is gebeurd. Maar dat wil niet zeggen dat die overeenkomst nooit meer herroepen kan worden.

"Een aanbod dient te worden onderscheiden van een 'uitnodiging tot het doen van aanbiedingen' (...) of het 'uitnodigen tot het aangaan van onderhandelingen' (...)"

Dus, "Kan Marktplaats de wet buigen door dit in hun AV te melden?" Dat denk ik niet, maar dat is hier ook niet aan de orde.
Inekez1
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Dacht ik ook. Duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Koper doet een bod op het product. Ook dit is geen aanbod in juridische zin, het is onderdeel van de onderhandeling." Ik zie dat anders. Onder andere gelet op de jurisprudentie die ik eerder heb aangehaald. Maar ook doordat in de Marktplaats voorwaarden niet ondubbelzinnig weersproken wordt dat een bod geldt als een aanbod ex. artikel 6:217. Er staat alleen dat de bieder niet tot 'aankoop' verplicht kan worden, maar dat dit een weinigzeggende formulering is, heb ik reeds beargumenteerd. Nu we m.i. moeten vaststellen dat uit geen wettelijke bepaling noch jurisprudentie valt af te leiden dat een bod via Marktplaats niet geldt als aanbod, moeten we van de hoofdregel uit het Burgerlijk Wetboek uitgaan.
Inekez1
6 jaar geleden
@Crane, bieden en aanbieden is niet hetzelfde. Een bod is dus geen aanbod.
De verkoper biedt aan en doet dus een aanbod. De koper biedt, doet een bod, maar doet geen aanbod.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik volg je (taalkundige) gedachtegang, maar in de rechtspraak is men het niet met je eens. ECLI:NL:RBROT:2017:751:
"[gedaagde] (heeft) een droger op Marktplaats te koop aangeboden. [eiseres], heeft op de advertentie gereageerd en een bod gedaan. [gedaagde] heeft het bod van [eiseres] aanvaard. Met deze aanvaarding is tussen partijen een overeenkomst tot stand gekomen."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom wordt de regel van artikel 217 nou als het ware omgekeerd in deze gevallen?
Juist omdat openbare advertenties voor individueel bepaalde zaken over het algemeen niet gelden als een aanbod, maar als een uitnodiging tot onderhandelen. In dergelijke gevallen geldt een bod op een advertentie als aanbod. Uit een bod blijkt voldoende duidelijk wat de wil is van de bieder - hij wil het product voor een bepaald bedrag kopen. Wanneer dat bod wordt aanvaard, is er een overeenkomst tot stand gekomen. De bieder hoeft daarna - gelukkig - dus niet nog eens het akkoord op zijn bod te accorderen. Gelukkig, want dan zouden er nu tal van overeenkomsten via internet zijn gesloten welke dus eigenlijk geen overeenkomst zouden zijn. In simpelere taal uitgelegd: https://www.vanveen.com/artikelen/de-juridische-gevolgen-van-een-verkoop-op-marktplaats/#_ftn1
"Kort gezegd komt het erop neer dat indien je een bod doet en dit bod door de verkoper wordt geaccepteerd, er sprake is van een koopovereenkomst."