is het verplicht om een blaastest af te nemen na een ongeluk?

Kort geleden ben ik met de fiets aangereden door een officier van Defensie. Politie is niet ter plaatse geweest, omdat het ongeval (letterlijk) plaatsvond voor de deur van het brigadegebouw van de Marechaussee. We hebben het vermoeden (!) dat deze man gedronken had voor het ongeval gebeurde, en vandaar deze vraag. De medewerkers van de KMar konden of wilden mij niet vertellen of deze test was afgenomen

Toegevoegd na 3 minuten:
kleine wijziging maar wel belangrijk: we hebben het vermoeden gehád. Inmiddels is het duidelijk dat hij niet had gedronken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Antwoorden (4)

Nee, het is niet verplicht om een blaastest af te nemen bij een ongeval. Dit is ter beoordeling van het de KMAR of de agenten die terplaatse komen. Als zij vinden dat het nodig is kunnen zij een blaastest vorderen. Het hoeft dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent duidelijk niet op de hoogte. De politie werkt niet voor de verzekering. Die maken echt zelf uit of ze iemand laten blazen. Of niet. Als ze iemand willen laten blazen en hij/zij weigert, ja dat is strafbaar.
Het is tegenwoordig zeker wel zo dat "Boem" blazen is..
Het is een standaard procedure geworden bij ongelukken..

En daar over zegt het OM dit

"Als iemand op straat de blaastest weigert en er is toch voldoende verdenking dat men alcohol heeft genuttigd, dan kan de politie bevelen mee te werken aan de ademanalyse op het bureau. Als men dan weigert om mee te werken of de ademanalyse zodanig saboteert dat er geen uitslag komt terwijl er geen medische redenen zijn om niet mee te kunnen werken, maakt men zich schuldig aan een verkeersmisdrijf. Hierop staan hoge straffen en het rijbewijs kan meteen worden ingevorderd"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vorig jaar ergens in november een ongeval veroorzaakt waar toevallig een agent in de buurt was die dan maar alle papieren voor ons ingevuld heeft. Geen van beide partijen moest een blaastest afleggen.
Dit ongeval vond plaats in BELGIË te Gent
Dus waarschijnlijk is het niet verplicht

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals yammaha zegt. Het weigeren van een blaastest staat gelijk aan dronkenschap.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar dit doet hier niet terzake
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste,

Als er politie ter plaatse komt is het voor beide partijen verplicht om te blazen; botsen = blazen.