Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke nationaliteit heb je wanneer je een Belgische moeder en Nederlandse vader hebt?

Ik ben geboren in Belgie en mijn Nederlandse vader heeft mij erkend in Belgie in 1987. Krijg ik dan niet automatisch de Nederlandse nationaliteit?
Mijn Belgische moeder en Nederlandse vader waren ongetrouwd op het ogenblik dat ik geboren werd.
Ik ben nu woonachtig in Nederland.
Heb ik dan de dubbele nationaliteit of ben ik Nederlander ongeacht dat er op mijn identiteitskaart Belg staat?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je in België bent ingeschreven na erkenning en een Belgische ID hebt, heb je dus ook de Belgische nationaliteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je bent erkend in belgie dus bent ook Belg. Om je nationaliteit te veranderen moet je normaal naar het gemeentenhuis om daar een aanvraag te gaan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk dubbele nationaliteit; en dus (ook) de Nederlandse nationaliteit. Ieder kind van een ouder met de Nederlandse nationaliteit, is zelf ('van rechtswege') ook Nederlander. De Belgische regeling is iets complexer, maar als je in België bent geboren uit een Belgische ouder, ben je zelf ook Belg.
(Lees meer...)
tinus1969
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding