Welke nationaliteit heb je wanneer je een Belgische moeder en Nederlandse vader hebt?

Ik ben geboren in Belgie en mijn Nederlandse vader heeft mij erkend in Belgie in 1987. Krijg ik dan niet automatisch de Nederlandse nationaliteit?
Mijn Belgische moeder en Nederlandse vader waren ongetrouwd op het ogenblik dat ik geboren werd.
Ik ben nu woonachtig in Nederland.
Heb ik dan de dubbele nationaliteit of ben ik Nederlander ongeacht dat er op mijn identiteitskaart Belg staat?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Antwoorden (3)

Als je in België bent ingeschreven na erkenning en een Belgische ID hebt, heb je dus ook de Belgische nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je bent erkend in belgie dus bent ook Belg. Om je nationaliteit te veranderen moet je normaal naar het gemeentenhuis om daar een aanvraag te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk dubbele nationaliteit; en dus (ook) de Nederlandse nationaliteit. Ieder kind van een ouder met de Nederlandse nationaliteit, is zelf ('van rechtswege') ook Nederlander. De Belgische regeling is iets complexer, maar als je in België bent geboren uit een Belgische ouder, ben je zelf ook Belg.
tinus1969