Kan je als strafrecht advocaat ieder verdacht persoon verdedigen?

Ik zit op het moment in de 3e klas van het VWO. Het recht fascineert mij. Nu hebben we voor het vak Nederlands de opdracht gekregen een POP (persoonlijk ontwikkelplan) te maken. De opdracht is om een vraag te produceren die je, je altijd al hebt afgevraagd over je gekozen onderwerp. De vraag die ik altijd al heb gehad staat hier boven beschreven. Mijn vraag is dan ook heel kort; Kan je als strafrechtadvocaat ieder verdacht persoon verdedigen? Hiermee bedoel ik, zijn er grenzen qua het verdedigen van een persoon? Zijn er zaken die tegen het menselijk principe in gaan? Ik vraag mij dit af en hoop hier van een strafrecht advocaat antwoord op te krijgen. Wellicht weten jullie hier op het vorm hoe ik met een strafrecht advocaat in contact kan komen, of is een van jullie zelf strafrecht advocaat. Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

@StanJ27, ja als goed strafrechtadvocaat behoor je iedere verdachte te kunnen en te willen verdedigen. Er behoren geen principiële grenzen te bestaan. Met kunnen en willen verdedigen bedoel ik verdedigen vanuit je gevoel. Er zijn wel grenzen op het gebied van kennis. Gaat het om een onderdeel waarin een advocaat zich niet heeft verdiept, dan vind ik dat het plicht is om naar een ter zake kundiger advocaat te verwijzen, maar dat is een morele grens die iedere advocaat voor zich moet trekken.
Er zijn natuurlijk ook persoonlijke grenzen bv als de tegenpartij je erg na staat. Maar er behoren geen grenzen te zijn als het gaat om de zwaarte van het delict. Ik weet dat de maatschappij daar vaak anders over. Die bedenkt soms strafmethodes waar de ergste verdachte nog niet op zou komen. Al wordt iemand verdacht van het meest verwerpelijke wat je maar kunt bedenken, dan nog heeft zo iemand recht op de beste verdediging. Geen mens is 100% slecht, er komt wel vaak een mateloze eenzaamheid aan het licht als men zoekt naar het motief van die mens. Het is ook niet het recht wat je moet fascineren maar de mens achter de verdachte, dat een voornaam onderdeel van je professionaliteit. (Is een persoonlijke mening).
De alom bekende strafpleiter MoszkowiczSr. zei altijd: "alles wat mijn cliënt zegt is waar". Daarmee bedoelde hij: een advocaat oordeelt en veroordeelt niet maar gaat uit van de verdachte, en verdedigt hem zo goed mogelijk, niemand anders doet er toe. Zo zijn wij dat met zijn allen overeengekomen en zo is het daarna in de wet vastgelegd.
Als je door iedereen in de steek gelaten wordt, wordt het wel erg koud om je heen.
Als je wilt spreken met een strafpleiter, doe dat dan het liefst met een strafpleiter met minstens tien jaar ervaring of zoek naar de in jouw ogen beste strafpleiters die Nederland kent en schrijf hen gerust een brief met dit verzoek.
Misschien voelen zij zich wel gevleid ::)).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Er is een Moszkowicz die tegenwoordig wat minder werk heeft, maar waarschijnlijk nog heel graag vertelt over het vak van strafrechtadvocaat...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker, maar hij heeft nog heel veel werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor je antwoord, hier kan ik verder mee! Bedankt voor het bijdragen aan mijn project.

Andere antwoorden (2)

Ja, in principe kan iedere strafrechtadvocaat iedere verdachte verdedigen. Iedere verdachte heeft immers recht op een eerlijk proces, onafhankelijk van de misdaad waar hij van wordt verdacht. Een goede strafrechtadvocaat kan in principe ook iedere verdachte bijstaan.

Soms komt het echter voor dat een advocaat persoonlijk (te) betrokken is bij (de vermeende misdaad van) de verdachte. Dat is bijvoorbeeld het geval bij strafrechtadvocaat Gerard Spong en de Surinaamse politicus Desi Bouterse. Bouterse wordt verdacht van (betrokkenheid bij) de decembermoorden in 1982 in Suriname. Vier vrienden van Spong zijn toen vermoord. Daarom zal Spong Bouterse nooit verdedigen in een rechtzaak.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus goed voorbeeld.
Helaas, ik ben geen strafrechtadvocaat, maar ik kan je wel vertellen, dat als je een echt goed verdediger wilt worden, je jezelf het best kunt specialiseren in één of twee richtingen van het strafrecht, maar niet over het gehele brede vlak.
Als basis heb je natuurlijk het gehele brede strafrecht, van fraude, tot moord, tot diefstal etc.
Ik wens je natuurlijk veel succes met je opleiding(en) en wellicht krijg je op korte termijn nog een strafrechtadvocaat te spreken.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus kies een onderdeel en specialiseer je daarin.