Kun je een huwelijk ontbinden doordat partner heeft gelogen?

Stel een aanstaande partner heeft gelogen omtrent vruchtbaarheid of vermogen / schulden. Kan dan het huwelijk worden ontbonden zonder echtscheiding zodat het privé vermogen, in geval van huwelijkse voorwaarden gemaakt zijn, niet gedeeld hoeft te worden?

erotisi
11 maanden geleden
in: Wetgeving
1.8K
TurfGraver
11 maanden geleden
Een huwlijk ontbinden is scheiden.
erotisi
11 maanden geleden
Ik bedoel met terugwerkende kracht.
SingingCoyote13
11 maanden geleden
een huwelijk ontbinden zonder echtscheiding ? kan dat. ja als er leugens gemaakt zijn is dit niet hetzelfde als iemand ergens in liegen. iemand wordt met valse voorwendselen in een huwelijk gelogen of gedwongen dit lijkt me ergens een punt jawel.
tinus1969
11 maanden geleden
Nee. En gezoen je recente interesse in echtscheidingen; gaat dit om jezelf of om familie/vrienden?
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Wat is de situatie? Getrouwd omdat je het hebt over Huwelijk ontbinden? Daarna staat " aanstaande partner". Wat is het?
erotisi
11 maanden geleden
Partner zegt bijv voor het huwelijk vruchtbaar te zijn maar na huwelijk sluiting blijkt dat niet zo te zijn. Onder huwelijkse voorwaarden omdat anders een echtscheiding kort daarop meestal door gescheiden privé vermogensniet zo veel effect te hebben.
Het geen privé situatie maar enigszins hypothetisch.
tinus1969
11 maanden geleden
Enigszins hypothetisch maar niet helemaal? Details doen ertoe. Verder, nogmaals, https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/aanvragen-nietigverklaring-huwelijk
Antoni
11 maanden geleden
@Ikhebgeenidee, ik moest ook twee keer lezen, maar het gaat erom dat de partner vóór de bruiloft heeft gelogen over iets: toen was die partner dus (nog) de aanstaande partner.
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
@Antoni: dat is inderdaad ook een mogelijkheid.
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Ik vind dit zo'n vage vraag. Ook nog enigszins hypothetisch. Geen idee hoe dat werkt. Toch proberen te reageren:
Hoe lang zijn die twee samen geweest voor ze gingen trouwen? Samengewoond? Hoe zeker is dat partner gelogen heeft over vruchtbaarheid? Heeft hij/zij al kinderen verwekt/gekregen dan? Anders lijkt me dat er geen enkele garantie is dat iemand vruchtbaar is.
Is ook bevestigd dat er sprake is van onvruchtbaarheid? Ik vind het een groot verschil of je praat over (on)vruchtbaarheid of over vermogen/schulden. Is er overigens sprake van vermogen? Of blijken er alleen maar schulden? Is er in die relatie ooit ook sprake geweest van liefde? Of is alles gebaseerd op het krijgen van kinderen (zo snel mogelijk) en grote rijkdom?
erotisi
11 maanden geleden
Blijkbaar is een onvruchtbaarheid of grote schulden (negatief vermogen) niet voldoende voor het nietig verklaren omdat er bijv. tevens sprake moet zijn van een stoornis.

Antwoorden (1)

Een contract kun je ontbinden vanwege dwang, dwaling of bedrog. In sommige opzichten is een huwelijk ook een contract, maar toch is het ook anders. Zo krijg je geen garantie, je mag niet ruilen, en schadevergoeding als het een fiasco wordt is ook uitgesloten. Maar: als je (via een advocaat) wilt scheiden vraagt de rechter niet om een motief of reden. In Nederland althans, in België kan dat anders zijn.
Waar jij op doelt is nietig verklaring van het huwelijk, wat wil zeggen dat alle rechtsgevolgen worden teruggedraaid. Bij mijn weten gebeurt dat hoogst zelden, en dat je in de mooie praatjes van hem of haar bent getuind lijkt me zeker geen voldoende reden. Dan moet je eerder denken aan gevallen waarbij de psychiater iemand niet toerekeningsvatbaar verklaart of zo. Of je hebt ja gezegd met een pistool in je rug. Ook daarbij heb je een advocaat nodig, die je in detail kan informeren.
teusvh
11 maanden geleden
erotisi
11 maanden geleden
Dus als partner de stoornis 'pathologische leugenaar' heeft kan het nietig worden verklaard?!
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Lijkt me niet. Tenzij je hebt meegedaan aan MAFS trouw je iemand pas na enige tijd. Als de partner een pathologische leugenaar is, had je dat toen niet in de gaten, voor de bruiloft?!
teusvh
11 maanden geleden
Lijkt mij ook niet. En geestelijke stoornis - bij jezelf - kan reden zijn tot nietigverklaring als een door de rechter erkende deskundige verklaart dat je absoluut geen besef had van wat je deed. Zoals ik al zei: het huwelijk is een contract, maar je krijgt geen garantie.
tinus1969
11 maanden geleden
“ Dus als partner de stoornis 'pathologische leugenaar' heeft kan het nietig worden verklaard?!“
Nee. Het gaat er om, dat je die stoornis had toen het huwelijk werd gesloten en daardoor niet in staat was om grote beslissingen te nemen. Vgl ontoerekeningsvatbaar in het strafrecht.
erotisi
11 maanden geleden
Maar een pathologisch leugenaar kan misschien wel heel goede beslissingen nemen althans voor zichzelf dan. Liefde zal dan waarschijnlijk niet de doorslaggevende reden voor huwelijk zijn. Maar stel deze pathologie was al tijdens huwelijk sluiting aanwezig kan het dan nietig worden verklaard door partner?
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Het enige wat jij wilt lezen/horen is dat het wél kan. Lees alles nog eens na; het is vrijwel uitgesloten dat vanwege leugens een huwelijk ongeldig wordt verklaard.
HeerVoldemort
11 maanden geleden
Tenzij de leugen was, dat de partner al getrouwd was en hij zei van niet.