Mag iemand een foto van je auto met herkenbaar kenteken zonder toestemming op facebook plaatsen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
44.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
met welke reden hebben ze dit gedaan?
ik denk het wel, als iets in 't openbaar gebeurt mag je dat plaatsen.
Laatst reden er auto bij een ongeluk tegen de richting in de snelweg af, kwamen ook herkenbaar in beeld
TurfGraver
5 jaar geleden
Het mag (in dit voorbeeld) mits...
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/persoonsgegevens-op-internet#wat-is-de-uitzondering-voor-persoonlijk-of-huishoudelijk-gebruik-6433

Antwoorden (3)

Als er niemand herkenbaar ín die auto zit, dan mag dat. Dat is geen privacy-gevoelige informatie.
jc54
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
Een kentekenplaat is een persoonsgegeven, het is een gegeven dat herleidbaar is tot een persoon.
TurfGraver
5 jaar geleden
Hoe en door wie crispy?
crispy
5 jaar geleden
Hoe en door wie is niet relevant, het gaat om de definitie van persoonsgegevens.
Maar, als bijv. een opsporingsambtenaar toegang heeft tot een bestand waarin een kenteken is te herleiden tot de eigenaar van de auto, is het al een inbreuk op iemands privacy. Afgezien daarvan: als een bekende van mij een foto van (herkenbaar met kenteken) mijn auto op facebook ziet op een locatie waar ik niet zou mogen zijn, dan is dat voor mij een ongewenste inbreuk op mijn privacy.
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja het zijn persoonsgegevens (je postcode en huisnummer ook).
Of het echter inbreuk op je privacy is is nog maar de vraag. Is nogal wat om te doen geweest sinds de avg.
Je zou de plaatser van de foto mogelijk wel kunnen aanklagen voor smaad.
paulus811
5 jaar geleden
Iedere medeweggebruiker ziet mijn kenteken ook en ik die van hen. Wat is daar nu geheim aan?
paulus811
5 jaar geleden
@TurfGraver, smaad? Smaad is een vorm van belediging waarbij men opzettelijk iemands goede naam en eer aantast door deze persoon van iets te beschuldigen. Dat vind jij aan de orde als je een foto van een kenteken ziet op FB?
TurfGraver
5 jaar geleden
Was n.a.v. voorbeeld van crispy, paulus811.
Een foto van een auto (met kenteken) met bijschrift "mijn droom auto" zal bijvoorbeeld geen probleem zijn.
Kortom, foto aanzicht zal geen probleem zijn, maar bedoeling kan dit wel zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus Crispy, inderdaad dat is waar het om gaat: een kenteken van een auto is een persoonsgegeven, het is een gegeven dat te herleiden is tot een persoon. Door wie, hoe, waar en wanneer is niet van belang.
paulus811
5 jaar geleden
JoanDarc, dan zou ik vanaf nu de kentekenplaten maar van je auto halen, want iedereen op straat ziet ze en kan ze fotograferen. En het is wel degelijk van belang hoe je van kenteken naar persoon kunt herleiden, dat kunnen maar een paar instanties zoals RDW, verzekeraars en politie. Voor een particulier is het vrijwel onmogelijk om de naam van de eigenaar te krijgen als je een kenteken hebt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulus811, dat is helemaal waar, maar daarom is het nog niet geoorloofd om onder alle omstandigheden de foto op een website te plaatsen. Als u in een drukke stad loopt zijn er ook veel personen die u kunnen bekijken en zelfs achtervolgen om uw adres te achter halen. Maar uw foto op internet plaatsen is een heel andere zaak.(Ja, ja ik weet het vergelijkingen gaan altijd wel ergens mank).
Het is de RDW verboden om kentekengegevens aan particulieren door te geven, maar er zijn heel veel andere mogelijkheden. Zo naïef bent u niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Min. Onjuist stelling. Kenteken wordt gezien als persoonsgegeven.
https://blog.iusmentis.com/2018/02/06/waarom-is-ip-adres-persoonsgegeven-en-kenteken/
Neen je mag de foto van andermans auto waarvan de kentekenplaat duidelijk te herkennen is niet zomaar op een website plaatsen.
Hoewel voor auto’s geen portretrecht geldt kan door de combinatie auto/kenteken de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing zijn.
Een persoonsgegeven is een gegeven dat te herleiden is tot een persoon. Kentekens komen hier zeker voor in aanmerking. Onder bepaalde omstandigheden kan zelfs een auto een persoonsgegeven worden. De auto en/of het kenteken kunnen te herleiden zijn tot de eigenaar.
Dat het gebeurt houdt niet in dat het ook onder alle omstandigheden zonder enige noodzaak mag.
Vanaf 25 mei 2018 is de Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing die de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) vervangt.
Deze verordening is direct inwerking getreden en dus niet meer in de nationale wetgeving vastgelegd. Er geldt nu één Europese regelgeving (General Data Protection)
Toegevoegd op 07 september 2018 21:35: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Uw gebruikersnaam 'JoanDArc' zijn ook persoonsgegevens.
Min is niet van mij overigens.
Reddie
5 jaar geleden
Een kenteken is niet te herleiden tot een persoon. Probeer maar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Turfgraver, de min is zeker niet van u, de min is van mijn persoonlijke minnaar/minnares
Een account op GV is geen persoonsgegeven.
Een persoonsgegeven is pas een persoonsgegeven als het direct te herleiden is naar een bepaalde persoon.
De persoon achter de gebruikersnaam op GV heeft het account zelf geplaatst.
3. Sanoma GV is gebonden aan voorwaarden.
Mocht iemand op GV achter de identiteit gekomen zijn van deze JoanDArc dan heeft deze dus illegaal zitten wroeten in bestanden (en dat is inderdaad al gebeurd, via LinkedIn o.a.).
JoanDArc is al op 30 mei 1431 overleden.
ronron1212
5 jaar geleden
compensatie +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, Kentekens van auto's worden in Nederland in principe gezien als persoonsgegevens. De meeste auto's in Nederland zijn privé-eigendom. Ze zijn (via het RDW-register of soms andere bronnen) te herleiden tot een natuurlijk persoon, de eigenaar van de auto. Kentekens op auto's met bedrijfsnamen zijn geen persoonsgegevens.
TurfGraver
5 jaar geleden
"De gebruikersnaam is meestal een unieke naam zoals de eigen naam van de gebruiker, zijn/haar e-mailadres, of een pseudoniem/nickname. Een gebruikersnaam dient per definitie voor de identificatie van een natuurlijk persoon. We kunnen daarbij dus kort zijn: een gebruikersnaam (pseudoniem of niet) is een persoonsgegeven."
Ben ik verkeerd ingelicht.
RDW is ook gebonden aan voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Turfgraver, wel het hele artikel lezen en niet één conclusie er uit lichten.
https://ictrecht.nl/2013/09/13/gehasht-wachtwoord-persoonsgegeven/
TurfGraver
5 jaar geleden
Helemaal gelezen, en nu?
Pieter2011
5 jaar geleden
Sorry JoanDArc, maar ik geloof echt dat je het bij het verkeerde eind hebt. Zijn er bronnen die de juistheid van je antwoord bevestigen? Waar staat in de AVG het verbod om afbeeldingen van kentekenplaten te publiceren?
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg
LeonardN
5 jaar geleden
@Pieter
Er staat nergens letterlijk iets over kentekenplaten. De AVG gaat over persoonsgegevens. Kentekenplaten worden tegenwoordig ook als persoonsgegevens gezien. Zie anders mijn antwoord welke de zaal iets nuanceert en volledig met bronnen te verifiëren is.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik kan nergens vinden op officiële sites dat een kenteken tegenwoordig als "persoonsgegevens" gezien worden. Op fora en blogs wel, maar verder nergens. Dat maakt het niet officieel.
Pieter2011
5 jaar geleden
@ LeonardN
Als nergens iets staat over kentekenplaten (dus niet in de wet, niet in de uitleg over de wet o.a. van de Autoriteit Persoonsgegevens en ook niet in de jurisprudentie), dan is er geen enkele reden om te blijven verdedigen dat publicatie van afbeeldingen met kentekens niet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, Wat men onder persoonsgegeven dient te verstaan, wordt in de wet gedefinieerd. Er hoeft dus geen apart lijstje in de wet te worden opgenomen.
Stel in de wet staat: alle dieren met een staart zijn géén huisdieren, dan hoeft men de dieren niet nog eens apart te noemen. Wel kan het zijn dat in de wet omschreven staat wat een staart is en of het ook nog geldt als het dier zonder staart wordt geboren of als men de staart er afhakt.
Pieter2011
5 jaar geleden
Ik ben helemaal om. Ook van mij een +!
Dat mag enkel als je een particulier bent en de foto niet plaats voor een organisatie en de foto binnen een beperkte kring mensen publiceert. Een kenteken is namelijk sinds de AVG een persoonsgegeven. ( https://blog.iusmentis.com/2018/02/06/waarom-is-ip-adres-persoonsgegeven-en-kenteken/ ).

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/persoonsgegevens-op-internet#wat-is-de-uitzondering-voor-persoonlijk-of-huishoudelijk-gebruik-6433

Publiceert u persoonsgegevens van andere mensen op internet? Dan heeft u volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een wettelijke grondslag nodig. Bijvoorbeeld toestemming van de mensen om wie het gaat. Maar is uw publicatie uitsluitend bedoeld voor persoonlijk of huishoudelijk gebruik? Dan is de AVG niet van toepassing. En heeft u dus ook geen grondslag nodig voor publicatie.
Voorwaarden persoonlijk of huishoudelijk gebruik

Deze uitzondering geldt alleen als u privé publiceert, dus niet namens een bedrijf. En als u uitsluitend publiceert voor uw eigen persoonlijke of huishoudelijke doeleinden. Dus niet (ook) voor professionele of commerciële doeleinden.

U moet er daarbij voor zorgen dat de informatie alleen zichtbaar is voor een beperkte kring mensen, zoals uw familieleden of vrienden. De gegevens mogen dus niet openbaar zijn voor iedereen (ook niet voor ‘vrienden van vrienden’ op Facebook). Via zoekmachines mogen de gegevens ook niet te vinden zijn.
---

En dan mag je er de houder van het kenteken ook niet mee in diskrediet brengen (maar dat gold ook al voor de AVG).
LeonardN
5 jaar geleden
Pieter2011
5 jaar geleden
Prima verhaal, behalve de zin: "Een kenteken is namelijk sinds de AVG een persoonsgegeven". Dat staat ook nergens in het betoog van Engelfriet.
Een kenteken valt ook niet binnen de definitie 'identificeerbaar'. Althans, dat is zoals ik de tekst lees:
als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon.
LeonardN
5 jaar geleden
Dan lees je niet goed. Dit onderscheid is inderdaad lastig uit te leggen, maar gelukkig verdwijnt het met de AVG: beide gegevens zijn vanaf 25 mei gewoon keihard persoonsgegevens voor iedereen, punt. Met beide bedoelt hij kenteken en ip adres.
Pieter2011
5 jaar geleden
Sorry, je hebt helemaal gelijk; dat had ik inderdaad niet goed gelezen.
LeonardN
5 jaar geleden
Kan gebeuren. Heb ook niet de illusie dat dit betekent dat morgen mensen hier wat mee gaan doen. Als iemand echter een probleem met een hieraan gerelateerd verhaal zou hebben zou deze nu een makkelijke zaak hebben.