wajong uitkering heb ik dan nog recht op alimentatie ben 20 jaar oud

mijn dochter is 20 jaar en heeft Wajong woont op zich zelf vader betaald sinds een jaar geen alimentatie meer om dat zij een Wajong heeft is dat normaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (2)

Vanaf achttien jaar is een kind juridisch meerderjarig. Dat betekent dat je als ouders de afspraken over kinderalimentatie niet meer met elkaar, maar met het jongmeerderjarige kind (18 t/m 20 jaar) moet maken.
Het jongmeerderjarige kind kan ook zelf een verzoek tot vaststelling van een kinderalimentatie indienen bij de rechtbank.

Hoe lang duurt kinderalimentatie?
De biologische vader en moeder hebben een onderhoudsplicht tot het kind de leeftijd van 21 jaar bereikt. Ook als je geen ouderlijk gezag hebt, geen omgang met de kinderen hebt, of je ex, bij wie de kinderen wonen, hertrouwd is met een ander.
Totdat het kind de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, heeft de verzorgende ouder recht op de kinderalimentatie. Jongmeerderjarige kinderen (van 18-21 jaar) hebben een zelfstandig recht op een bijdrage in de kosten van levensonderhoud en studie. Meestal wordt dit echter wel aan de verzorgende ouder betaald.

Toegevoegd na 8 minuten:
Betalingsproblemen
Wanneer één van de ouders in gebreke blijft bij de betaling van de kinderalimentatie, kunt u onder bepaalde voorwaarden een beroep doen op het LBIO. Het LBIO int de kinderalimentatie bij de betalende ouder en keert de alimentatie uit aan de verzorgende ouder of aan het meerderjarige kind van 18,19 of 20 jaar. Het LBIO kan beslag laten leggen ophet inkomen van de alimentatieplichtige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is aan vader en dochter om dit op te lossen, vader kan besluiten dat, nu jullie dochter zelfstandig woont en een uitkering heeft hij niet meer hoeft te voorzien in haar levensonderhoud.
Daar valt iets voor te zeggen, het is geen plicht meer voor de vader.