Hou je recht op een Wajong uitkering als je wilt verhuizen naar Curacao?

Ik wil graag iemand advies geven die in deze positie komt te verkeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Voor een aantal andere arbeidsongeschiktheidsuitkeringen gelden gunstiger regels voor wat betreft verhuizen naar het buitenland. Wajong raak je in principe kwijt voor de tijd dat je naar het buitenland gaat, hoewel je uitkering dan ook weer kan herleven zodra je weer terug in Nederland komt wonen.

Er gelden drie uitzonderingen waarbij je mogelijk bij een verhuizing naar het buitenland je Wajong kunt behouden, dit moet je vantevoren aanvragen bij het UWV. UWV kan toestemming geven als je een noodzakelijke medische behandeling gaat volgen in het buitenland, als je daar werk kunt vinden, of als je ouders of verzorgers naar het buitenland verhuizen en je voor je verzorging volledig van hen afhankelijk bent.

Daar wordt ook streng op getoetst hoor, het is dus zéker niet zo dat als je een handicap hebt en je ouders verhuizen naar het buitenland, dat je dan per definitie aan kunt tonen dat het voor jou noodzakelijk is om mee te verhuizen. Heb er pas nog wat jurisprudentie over gelezen. Pas als er echt niemand anders bepaalde zorg kan geven, dus als de benodigde zorg niet door thuiszorginstellingen, instellingen voor begeleid wonen of achterblijvende mantelzorgers gedaan kan worden, zal UWV overwegen of er daadwerkelijk een noodzaak is. Waarschijnlijk zal dan ook in overweging worden genomen of iemand bijvoorbeeld al dan niet al langere tijd een verhoogde uitkering ontvangt vanwege hulpbehoevendheid (wat het plausibel maakt dat de ouders zeer veel hulp geven). Noodzakelijke behandeling is natuurlijk ook niet zo makkelijk aan te tonen, want dat wordt getoetst aan wat in Nederland gebruikelijke zorg is, en dan zal de vraag rijzen waarom die behandeling dan niet in Nederland gegeven kan worden. De meest gemaakte uitzondering is volgens mij als iemand die een voltijdsopleiding volgt een jaar in het buitenland gaat studeren. Dan wordt volgens mij die uitzondering nog wel eens gemaakt. En ja, als je werk kunt vinden daar terwijl je in Nederland geen kans maakt, dan maak je ook een goede kans op nog een aanvulling vanuit de Wajong als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uw uitkering volgens de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wet Wajong) vervalt in principe als u in het buitenland gaat wonen.
U kunt uw uitkering maar in enkele gevallen meenemen naar het buitenland. Hiervoor is toestemming van het uitkeringsinstantie UWV nodig. Het kan bijvoorbeeld wanneer:
de verhuizing noodzakelijk is voor uw gezondheid;
u in het buitenland meer kans heeft op werkhervatting;
uw verzorgers verhuizen naar het buitenland.

Het UWV kan u hier meer over vertellen. Ook vindt u meer informatie in het dossier Uitkering meenemen naar het buitenland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste advies dat je deze persoon kan geven is dat hij/zij contact moet opnemen met de instantie die de Wajong uitkering uitkeert, eventueel kan je voor hem/haar het woord voeren.