Kan ik iets met mijn getuigenis?

Gisteren ben ik in Leidschendam getuige geweest van een autoinbraak door 2 mannen. Op dat moment kon ik niet zelf ingrijpen (kon onmogelijk tegen deze 2 op, en het ging ook niet om mijn auto). Een van hen opende van afstand de deur, de andere griste snel een handtas vanaf de achterbank, waarna ze weer rustig wegliepen en 1 van hen de tas onder zijn jas verstopte. Het is mij wel gelukt een foto te maken van het kenteken van de auto en - van afstand - 2 foto's van de daders. Kan ik hier iets mee, en zo ja: waar? Alvast dank voor uw antwoord, ik heb toch het gevoel dat ik er iets mee moet doen!

Toegevoegd na 4 uur:
De zaak is inmiddels waarschijnlijk afgehandeld; 1 van de 'daders' bleek een zoon te zijn van de eigenaresse van de auto, voor zover bekend is er niks uit de auto ontvreemd. Gezien de verdachte manier waarop deze 2 allochtone jongens zich gedroegen (misschien wel expres), heb ik dit dus gedaan. Achteraf blijkt er gelukkig niks aan de hand! Maar beter een keer iets te veel zien, dan iets niet zien!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar het politie bureau misschien ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval aangifte doen, lijkt mij zo.
Je hebt tot nu toe precies gedaan wat ze van je willen : foto;s gemaakt, kentekens genoteerd, prima werk,. NU de rest nog.
walter
12 jaar geleden
Inderdaad, naar de politie ermee. En ook al kunnen ze op de foto niet precies achterhalen wie het geweest zijn, als ze binnenkort bij een andere inbraak deze 2 mannen oppakken, hebben ze dankzij jouw bewijsmateriaal meteen meerdere zaken opgelost en kunnen ze zwaarder bestraft worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aangifte kan alleen als je zelf de benadeelde partij bent. Maar mélden moet je zeker doen in zo'n situatie, dat kan zomaar de zaak oplossen, want nu is alleen nog iemand nodig die de daders herkent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe opende hij dan van afstand de deur? Dat kan toch alleen met een sleutel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martine: Nee hoor, bij steeds meer auto's kun je de auto van afstand openen, door op een knoppie te drukken ontgrendel je de auto. Deze boeven hadden waarschijnlijk een methode om met een andere sleutel de auto ook van afstand te openen, of ze hadden de sleutelbos ook gestolen. Daar leek het trouwens niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou naar de politie gaan met je bewijzen, je hebt er en het zijn waarschijnlijk goeie vooral als je foto's hebt, zo kunnen ze het dan ook beter achterhalen. Gewoon doen zou ik zeggen!!

Het beste antwoord

Gewoon, de politie bellen en je verhaal doen. Zijn ze heel blij mee!

Bel 0900-8844, en zeg dat het gaat over iets in Leidschendam. Als je zelf in dezelfde regio woont, kom je automatisch bij de juiste meldkamer uit, anders moeten ze je doorverbinden.

Doe je verhaal, vertel wat er gebeurde, beschrijf de tijd en wat je zag, het uiterlijk van de mannen, en vraag of je de foto's door kunt sturen. Je gaat er iemand heel erg mee helpen, zeker als je een intact kenteken kunt leveren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een volgende keer kun je in zo'n situatie trouwens ook 112 bellen. En voor mensen gaan roepen dat dat alleen mag bij levensgevaar: 112 is voor (dreigend) levensgevaar én heterdaad-situaties.

In deze situatie hoeven ze niet te zoeken naar de zaak waar jouw melding bij hoort, omdat het kenteken bekend is. Een beschrijving van de daders (inclusief foto) plus tijd en getuigenis van wat je gezien hebt, is dan ook achteraf nog erg zinnig. Waarschijnlijk is er nu niets bekend over eventuele daders, dan is een foto echt enórm waardevol.

Toegevoegd na 8 uur:
Haha, ik lees net je toevoeging. Toch niets aan de hand dus. Die jongens staan er wel mooi op.. Desondanks goed dat je dit gemeld hebt: gezien je beschrijving had dit heel goed wél een autoinbraak kunnen zijn. Beter kun je met goede intenties je een keer vergissen, dan door onverschilligheid een dief laten lopen. Tenminste, die afweging vind ik in deze situatie absoluut van toepassing. Leuk trouwens dat je nog even meldt hoe het verder gegaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Is mij ook eens gebeurd. Politie was blij met mijn getuigenis. Heeft uiteindelijk de zaak doen oplossen. Ik heb het ook achteraf pas gemeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
112 had op dat moment weinig zin, de daders gingen al weg en zelf moest ik ook weg met de auto; had niet de tijd om de politie te helpen. Maar bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval, met al wegvluchtende mannen, is het misschien inderdaad wel waardevoller om die paar seconden te gebruiken voor het maken van foto's ipv 112 bellen. Snel gehandeld hoor. Nu nog melden, want dit is echt waardevolle informatie voor de politie. Doen hoor!

Andere antwoorden (2)

Tja, wat zou je kunnen doen. Naar de politie misschien? Misschien hebben die een idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met deze getuigenis heb je een daad gesteld en een voorbeeld gegeven aan veel anderen wat betreft het motto: De maatschappij dat zijn wij ! Niet denken van : het is niet mijn auto en het gebeurt toch iedere dag.
Jij hebt voortreffelijk voldaan aan jouw burgerplicht : melden van ongeregeldheden. Chapeau !
Je hebt feiten gezien en vastgelegd ( in je geheugen en op de foto). Bij ieder politiebureau zijn ze blij met jouw informatie en jouw inzet.