Oproep tot verhoor, hoelang mag dit maximaal duren?

Voor mijn opleiding HBO-rechten moet ik een cliënt gesprek voeren en moet ik weten hoe lang zij maximaal voor verhoor vastgehouden kan worden. Mijn cliënt wordt beschuldigd van verduistering in dienstbetrekking, art. 322 Sr. Dit is mijn herkansing, bij het eerste gesprek zei ik 6 uur omdat dit overal op internet staat, maar dit was niet goed volgens mijn strafrecht docent. Ik heb me suf lopen zoeken en het is me nou nog steeds niet duidelijk.. Iemand die me kan helpen? :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Bordensteker
6 jaar geleden
Door de vraag in de categorie "Overig" te kwakken, geef je de indruk minder handig te zoeken. Wat dacht je van "Maatschappij" > subcategorie "Wetgeving"?

Antwoorden (1)

Maximaal negen uur vasthouden bij voorlopige hechtenisfeiten en maximaal zes uur bij niet voorlopige hechtenisfeiten.
Verduistering (321 Sr)is een voorlopige hechtenis feit.
en art Sr/322
Verduistering gepleegd door hem die het goed uit hoofde van zijn persoonlijke dienstbetrekking of van zijn beroep, of tegen geldelijke vergoeding onder zich heeft, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
https://www.politie.nl/themas/aanhouding.html
Let op: de tijd tussen 00.00 middernacht en 09.00 uur ‘s ochtends wordt hierbij niet meegerekend. In de nachtelijke uren mag u overigens wel door de politie worden verhoord. In totaal kan de politie een verdachte maximaal achttien uur ophouden (negen uur ophoudduur plus de tijd tussen middernacht en negen uur in de ochtend) voor onderzoek. Deze uren gaan overigens pas in op het moment dat de hulpofficier van justitie heeft beslist over het verder onderzoek.
Een antwoord als: "zes uur" is wel erg kort door de bocht en houdt geen rekening met de op dat moment geldende feiten en omstandigheden.